Ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για τις μεταφορές, Γιώργος Γεραπετρίτης είπε στην ενημέρωση της επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ότι το πόρισμα της ειδικής επιτροπής που συστάθηκε για να ερευνήσει τα αίτια της τραγωδίας στα Τέμπη θα βγει σε 1 μήνα και θα υπάρξουν απαντήσεις για όλα και φυσικά θα φανούν και οι ευθύνες.
Ο Γιώργος Γεραπετρίτης ξεκίνησε την τοποθέτησή του λέγοντας ότι θα ήταν προσβολή στη μνήμη των νεκρών να υπάρξει πολιτική αντιπαράθεση για μια τέτοια τραγωδία, όπως αυτή στα Τέμπη.
Ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι η διερεύνηση θα φτάσει μέχρι τέλους σε όλα τα επίπεδα και δεν θα μείνει καμία σκιά. Είπε ακόμα ότι σε ένα μήνα από σήμερα θα είναι έτοιμο το πόρισμα της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων και μέσα στην εβδομάδα θα προκηρυχθεί διεθνής πρόσκληση ενδιαφέροντος για να στελεχωθεί σε ανώτατο επίπεδο ο ΟΣΕ.
Ο κ. Γεραπετρίτης τόνισε ότι η τραγωδία στα Τέμπη ότι «ήταν το αποτέλεσμα μιας αλληλουχίας λαθών. Μολονότι ήταν σε πλήρη λειτουργία η τηλεδιοίκηση στο σημείο. Ήταν υποχρέωση των σταθμαρχών να χαράσσουν αυτόματη πορεία στον πίνακα αυτό δεν συνέβη. Έγινε χειροκίνητα. Τοποθετήθηκαν λάθος τα κλειδιά και δεν υπήρξε μετέπειτα παρακολούθηση του πίνακα αλλά επίσης δεν υπήρξε και καμία ενημέρωση από την αμαξοστοιχία ότι μπαίνει σε άλλη γραμμή.
Κανένα ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να γίνει άλλοθι για τις καθυστερήσεις και τα λάθη. Είναι χρέος μας να τα αναδείξουμε. Υπήρξε ανάληψη ευθύνης. Μια συγνώμη δεν υποκαθιστά το αδιανόητο που συνέβη αλλά είναι μια ελάχιστη υποχρέωση. Ενεργοποιήθηκε το πρωτόκολλο μαζικών καταστροφών για να συντονιστούν όλες οι κρατικές δομές».
Ο υπουργός Επικρατείας ανέφερε επίσης ότι υπήρξε σταδιακή αποψίλωση του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ και «δεν έγιναν καθόλου προσλήψεις για μεγάλο διάστημα».
«Προσπαθήσαμε να το θεραπεύσουμε με την κινητικότητα αλλά δεν υπήρξε ενδιαφέρον. Με δελτία παροχής υπηρεσιών υπήρξε άμεση στελέχωση όχι επαρκής αλλά αναγκαία. Έγιναν 200 προσλήψεις σε καίριες θέσεις. Σταθμάρχες, κλειδούχοι, τεχνικοί. Πήραν την ίδια εκπαίδευση με το τακτικό προσωπικό. Και οι μόνιμες προσλήψεις. Εκεί, για το 2022 εγκρίθηκαν 117 και το 2023 άλλες 100. Ο πρώτος διαγωνισμός για 90 μέλη υπήρξε μέσω ΑΣΕΠ. Από 10.500 αιτήσεις που υποβλήθηκαν η διαδικασία βρίσκεται στον ΟΣΕ και θα ολοκληρωθεί σύντομα», τόνισε ο κ. Γεραπετρίτης
Ο υπουργός τόμισε ακόμα ότι παρότι είναι αυστηρό θα επαναξιολογηθεί το σύστημα εκπαίδευσης του προσωπικού και περιλαμβάνει 712 ώρες εκπαίδευσης. Επίσης ανέφερε ότι είναι ένα μείγμα θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης και πριν την ολοκλήρωσή της διεξάγονται αυστηρές εξετάσεις.
Οι συμβάσεις θα ολοκληρωθούν το 2023. Για το βόρειο έως τέλος Ιουνίου και το νότιο μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου
Όσον αφορά στις υποδομές τόνισε ότι η σύμβαση που αφορούσε την τεχνολογική αναβάθμιση υπογράφηκε τον Σεπτέμβριο του 2014. Εξήγησε ότι όταν ολοκληρωθεί, με την συνολική αναβάθμιση φωτοσήμων σε 52 σταθμούς θα οδηγηθούμε σε ένα πλήρες δίκτυο σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης. Μέσω αυτού θα βλέπουν σε πραγματικό χρόνο την κίνηση σε όλο τον κύριο άξονα. Θα πρέπει να υπάρχουν και τα ειδικά συστήματα για να υπάρχει αλληλεπίδραση τρένου με σταθμό. Πρόκειται για το ETCS.
«Οι συμβάσεις θα ολοκληρωθούν το 2023. Για το βόρειο έως τέλος Ιουνίου και το νότιο μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου. Στην πραγματικότητα από τον Οκτώβριο θα έχουμε σοβαρή αναβάθμιση όσον αφορά στα ηλεκτρονικά μέσα. Τόσο πλήρες δίκτυο έχουν λίγες χώρες της Ευρώπης. Σύστημα δηλαδή ηλεκτρονικής παρακολούθησης. Αν λειτουργούσε θα είχαμε περισσότερες δικλείδες ασφαλείας και μπορεί να είχαμε αποφύγει αυτό που συνέβη», ανέφερε ο κ. Γεραπετρίτης.
Για το τι γίνεται τώρα με την τηλεδιοίκηση ανέφερε:
“Η ανάδοχος εταιρεία Αλστομ έχει αναλάβει το έργο και το παρακολουθούμε με μεγάλη αυστηρότητα. Ο πρωθυπουργός είχε επικοινωνία με τη μητρική εταιρεία και έλαβε διασφαλίσεις για μη καθυστερήσεις. Ευελπιστούμε βάσιμα ότι το έργο θα ολοκληρωθεί στον προβλεπόμενο χρόνο ώστε από Οκτώβριο όλο το δίκτυο Αθήνας – Θεσσαλονίκης να έχει τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Έγινε προσπάθεια από διοικήσεις για να τρέξουν τα έργα. Υπήρξαν οι παθογένειες που συνοδεύουν τα δημόσια έργα με αποτέλεσμα το ανθρώπινο χέρι να έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία από ηλεκτρονικά μέσα επιτήρησης. Μέχρι Σεπτέμβριο που θα παραδοθεί όλο το έργο θα υπάρξει αυστηρότερο πλαίσιο σε ό,τι αφορά τη λειτουργία, κάτι που σημαίνει μεγαλύτερο αριθμό προσωπικού στα κρίσιμα πόστα, μείωση δρομολογίων για διασφάλιση της παρακολούθησής τους , μείωση ταχύτητας συρμών, ταχύτατη αποπεράτωση διαδικασιών προσλήψεων, αύξηση μηχανοδηγών και συνοδών μελών , αστυνόμευση δικτύου για κλοπές και δολιοφθορές. Θα γίνει κακούργημα όχι μόνο η κλοπή σιδηροδρομικού υλικού αλλά και η κλεπταποδοχή”.
Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ την αρχική εισήγηση ανέλαβε ο κ. Νίκος Παππάς ο οποίος επιχείρησε να διαχωρίσει τις διαχρονικές ευθύνες για την κατάσταση που επικρατεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο από τα αίτια για την τραγωδία στα Τέμπη.
Ο κ. Παππάς συμφώνησε με την προτροπή του Υπουργού Επικρατείας να αποφευχθούν οι μικροπολιτικές αντιπαραθέσεις και η όξυνση του πολιτικού διαλόγου, πρόσθεσε ωστόσο πως «δεν πρέπει να εκπεμφθεί μήνυμα ότι δεν θα λάμψει η αλήθεια. Αυτό θα ήταν το χειρότερο και μάλιστα σε μια περίοδο που ο λαός είναι στους δρόμους. Η Ελλάδα είναι σε έκρηξη και η απαίτηση του κόσμου είναι για αλήθεια και δικαίωση. Καλούμαστε να συζητήσουμε για τις διαχρονικές παθογένειες του σιδηροδρόμου. Πρώτα όμως θα συζητήσουμε γιατί έγινε το δυστύχημα».
Απευθυνόμενος προσωπικά στον κ. Γεραπετρίτη είπε: «Η αίσθηση που μου δίνετε είναι ότι εκτίετε ποινή» για τον ρωτήσει υπαινικτικά «γιατί δεν ορκιστήκατε υπουργός Μεταφορών;». Ο κ. Παππάς επιτέθηκε στην κυβέρνηση αναφέροντας ότι επιχειρεί να αντιμετωπίσει την αλήθεια αλλάζοντας τακτικές: «στην αρχή λέγατε ότι φταίει ο σταθμάρχης, μετά αναφερθήκατε στους προηγούμενους. Από χθες καταλάβαμε ότι δείχνετε στη μεριά του πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Δεν βοηθά αυτή η τακτική. Μαθαίνουμε τώρα ότι ο κ. Μητσοτάκης δεν ήξερε».
Τέλος, αναφέρθηκε στην ερώτηση που ήδη έχει καταθέσει η ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ καλώντας την κυβέρνηση να διαβιβάσει στη Βουλή την αλληλογραφία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τα επενδυτικά έργα.
Ο κ. Χρήστος Γκόγκας από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ επισήμανε ότι θα πρέπει να αναζητηθούν οι ευθύνες για την μη υλοποίηση της περίφημης σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση αν και έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από το 2016. «Δεν έπρεπε να φτάσουμε στα 9 έτη υλοποίησης του έργου. Υπάρχουν ευθύνες και πρέπει να δούμε αναλυτικά τα στοιχεία. Βεβαίως τώρα ξέρουμε ότι είμαστε σε πορεία υλοποίησης του έργου» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, είπε σε άλλο σημείο «Όταν δεν έχεις την ασφάλεια που σου προσφέρει η τεχνολογία πας σε εναλλακτικό πρωτόκολλο. Θα πρέπει να έχουμε υπόψη αυτά που μας λένε. Μας λένε καιρό τώρα και για αεροπορικά συμβάντα και έχουμε καταθέσει ερωτήσεις».
Ο αγορητής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης ανέφερε πως «Οι ευθύνες πρέπει να αποδοθούν. Ολες, κρατικές, ιδιωτικές της εταιρείας, των κυβερνήσεων διαχρονικά αλλά και ατομικές όπου υπάρχουν. Οι αιτίες είναι η απελευθέρωση της αγοράς, ο τεμαχισμός του ΟΣΕ και η ιδιωτικοποίηση των κερδοφόρων οργανισμών του».