Ο πρώην υπουργός μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, τόνισε ότι η υπόθεση της τραγωδίας στα Τέμπη δεν αφορά διαχρονικά την διακυβέρνηση της χώρας από τον ΣΥΡΙΖΑ και δεν αισθάνεται ότι το κόμμα του έχει κι αυτό ευθύνες για το μοιραίο σιδηροδρομικό δυστύχημα επειδή δεν είχε κάνει πολλά έργα στους σιδηροδρόμους όταν ήταν στην εξουσία.
Μιλώντας στο ΣΚΑΪ και τους «Αταίριαστους» ο Χρήστος Σπίρτζης αποποιήθηκε των διαχρονικών ευθυνών του ΣΥΡΙΖΑ. «Αν έχουμε ευθύνες, ποτέ δεν αρνηθήκαμε να τις πάρουμε. Το όλοι φταίνε, δεν ισχύει. Πιστεύω ότι δεν φταίμε. Εγώ πιστεύω ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν φταίει. Ούτε εγώ προσωπικά», είπε χαρακτηριστικά.
«Όλες αυτές τις ημέρες ρωτάει ο κόσμος που είναι ο Σπίρτζης. Με ζήτησε κανείς και κρύφτηκα; Έχω λόγο να κρυφτώ; Όταν βλέπεις να σπαράζουν οικογένειες, δεν είναι δυνατόν να βγω στα παράθυρα να τσακωθώ με τον Γεωργιάδη. Σεβάστηκα την μνήμη τους και για αυτό δεν βγήκα. Αν έχουμε ευθύνες, ποτέ δεν αρνηθήκαμε να τις πάρουμε. Το όλοι φταίνε, δεν ισχύει. Πιστεύω ότι δεν φταίμε. Εγώ πιστεύω ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν φταίει. Ούτε εγώ προσωπικά. Το δυστύχημα στα Τέμπη δεν θα γινόταν αν ίσχυε στον ΟΣΕ ότι μέχρι το 2019 και το 2020».
Ο Χρήστος Σπίρτζης ανέφερε μεταξύ άλλων:
-Κατ’αρχάς είναι τραγικό να λέμε ότι σε διπλή σιδηροδρομική γραμμή έγινε σύγκρουση. Πότε στην Ελλάδα έχει γίνει αυτό; Μέχρι το 2018 είχαμε μονή και δεν είχε γίνει σύγκρουση. Είχαν γίνει άλλα δυστυχήματα αλλά είναι δυνατόν σε διπλή να γίνει μετωπική;
-Αποδομήθηκε, κατέρρευσε όλο το σύστημα μέσα στα 4 χρόνια.
-Κατέρρευσε γιατί συνεχίστηκε μια άλλη λογική στην στελέχωση του ΟΣΕ.
-Στον ΟΣΕ και στο Μεταφορών όταν σου λέει κάποιος έχω πρόβλημα ασφάλειας εκεί, σταματάς αν δεν μπορείς να διασφαλίσεις τους όρους ασφαλούς λειτουργίας.
-Εμείς έτσι σταματήσαμε το ΤΡΑΜ.
-Το παλιό σύστημα τηλεδιοίκησης υπήρχε στη Λάρισα. Αυτό που δεν έγινε ήταν για τη βελτίωση της ασφάλειας. Υπήρχαν σταθμάρχες, κλειδούχοι και δευτεροβάθμιο που σταμάτησε το 2019 στην Καρόλου.
-Το 2020 χωρίστηκε η Καρόλου σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Hellenic Train. Και να κάνω και μια αποκάλυψη σε αυτό: Αυτό που λένε όλα τα παιδιά ότι βλέπουμε που έρχεται το delivery, αυτό στα τρένα υπήρχε και υπάρχει.
-Ανά πάσα στιγμή μπορούσαμε να δούμε που είναι το τρένο, σε όλο το δίκτυο.
-Τηλεδιοίκηση δεν υπήρχε, αλλά υπάρχει gps σε κάθε τρένο, υπάρχει εφαρμογή της Vodafone, όταν λειτουργούσαν μαζί ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ επικοινωνούσαν οι μεν του ΟΣΕ με τους σταθμάρχες και οι δε με τους μηχανοδηγούς. Δεν έβλεπαν σε ποια γραμμή, αλλά χάραζαν τροχιά. Τώρα ο ΟΣΕ, δεν το έβλεπε.
-Τώρα ο ΟΣΕ στο δευτεροβάθμιο κέντρο, επειδή δεν νοιάστηκε κανείς το 2020 που έφυγε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχουν ένα τερματικό. Αναθεωρήσαν τη σύμβαση με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για άλλα, και γλίτωσε 600 εκατ. η Hellinic, αλλά ένα τερματικό δε νοιάστηκε να πάει κανείς να δει ότι λείπει από την επιτήρηση.
-Στη Λάρισα που αναφέρθηκε ο κ. Γεραπετρίτης, υπήρχε το παλιό σύστημα τηλεδιοίκησης, αυτό ήταν τοπικό όμως.
-Στη Λάρισα, υπήρχε και δεύτερο σύστημα τηλεδιοίκησης που υπέστη βλάβη το 2019 και κάηκε και δεν το έφτιαξε κανείς.
-Γιατί δεν το έφτιαξε κανείς; 9,5 δισ. απευθείας αναθέσεις έκαναν.
-Έπρεπε να υπάρχει προσωπικό, να γίνονται συντηρήσεις.
– Επί των ημερών μας έγινε προκήρυξη και φέραμε πίσω προσωπικό που είχε φύγει το 2010. Είχαμε 1200 άτομα προσωπικό και τώρα είναι περίπου 700.
– Στη Λάρισα ήταν 25 σταθμάρχες επί ΣΥΡΙΖΑ και τώρα είναι 10 και οι υπόλοιποι με μπλοκάκι. Επί ΣΥΡΙΖΑ το βράδυ υπήρχαν 2 σταθμάρχες και αν υπήρχε ένας, ήταν έμπειρος, όχι όπως τώρα.
– Οι ευθύνες είναι προσωποποιημένη. Να στείλει άλλη μια εντολή στον Ντογιάκο ο κ. Μητσοτάκης και να ελεγχθούν όλες οι συμβάσεις επί ΣΥΡΙΖΑ.
– Τι άλλο υπήρχε για να μην γίνει το δυστύχημα; Ήταν έτοιμο το GSMR, η κινητή τηλεφωνία των τρένων. Έτοιμο. Παραδομένο. Πότε τελείωσε; Τελείωσε το 2018, μεταβιβαζόταν στον ΟΣΕ, έγιναν εκπαίδευση σε όλο το προσωπικό, τοποθετήθηκε και τέσσερα χρόνια δεν λειτούργησε. Γιατί; Έπρεπε να γίνει η πιστοποίηση στο Ικόνιο-Θριάσιο, η οποία τέσσερα χρόνια, δεν έγινε.
– Δηλαδή ο μηχανοδηγός όταν συνειδητοποίησε τι γίνεται, αντί να παίρνει με το κινητό του δεξιά και αριστερά να βρει ποιος άλλος μηχανοδηγός ήταν στην άλλη αμαξοστοιχία, θα τον άκουγαν όλοι: οι σταθμάρχες, τα κοντινά τρένα, αυτό που κατέβαινε, όλοι».
Για τη σύμβαση 717 ο κ. Σπίρτζης τόνισε:
– Ποια κυβέρνηση είχαμε; Σαμαράς-Βενιζέλος. Ποιος ήταν υπουργός μεταφορών; Ο Χρυσοχοείδης. Ποιος ήταν διευθύνων σύμβουλος; Ο κ. Σπηλιόπουλος.
– Δεν θα σας πω τι λέμε εμείς, θα σας πω τι λένε τα χαρτιά: Λένε ότι ήταν μια σύμβαση που μεγάλα κομμάτια του έργου δεν ήταν μέσα, που είχε υλικά που δεν παραγόντουσαν, που που που. Ελλιπέστατη, χάλια, χάλια.
– Υπήρχαν λοιπόν, οι εξής επιλογές: Ή δεν θα γινόταν καθόλου το 2016 και θα τελείωνε και η χρηματοδότηση του έργου, ή θα προσπαθούσαμε να κάνουμε ολοκληρωμένο σύστημα μέσα από αυτή τη σύμβαση.
– Το 2016 καταλάβαμε ότι η σύμβαση αυτή είναι άθλια και κάναμε συμπληρωματική.
– Πήγαμε από τις 6 ώρες στις 4 για το Αθήνα-Θεσσαλονίκη και αν έμπαιναν και τα συστήματα αυτά θα πηγαίναμε στις 3,5 ώρες.
– Αλλά με τη σύμβαση που είχαμε, δεν μπορούσαν να γίνουν αυτά που έπρεπε.
– Παραδώσαμε τον Σεπτέμβριο του 2018 68% του έργου.
– Το έργο που πήγαινε να εγκαινιάσει ο κ. Μητσοτάκης μια μέρα μετά το δυστύχημα ήταν ολοκληρωμένο σε ποσοστό 95%.
– Όταν έγινε η ΕΔΕ και οι εργολάβοι δεν υπέγραφαν για να μην έχουν την ευθύνη, τι κάναμε; Κάναμε ειδική πρόσκληση για να βγουν έκπτωτοι.
– Για αυτά δεν αισθάνομαι ευθύνη. Το σκέφτομαι πολύ ειλικρινά. Προφανώς θα είχαμε και παραλήψεις, αλλά τα τρένα ήταν ασφαλή. Γιατί το ΤΡΑΜ που είδα ότι δεν είναι, το έκλεισα.
– Το 2013 ο κ. Βίνης έχει γράψει ότι έχει γίνει το 77% του έργου».