Νίκος Παναγιωτόπουλος: «Δεν είμαι σίγουρος αν έχουμε μπει σε μια νέα φάση στα ελληνοτουρικά, αλλά έχουμε να κάνουμε με μια αλλαγή σκηνικού, εθνικό έγκλημα ήταν η απαξίωση της Εθνικής Άμυνας»

nikos panagiotopoulos 029039

Ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Νικόλαος Παναγιωτόπουλος παρεχώρησε χθες, Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου 2023, συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ1 και τον δημοσιογράφο κ. Γιώργο Κουβαρά.

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος μίλησε ανάμεσα στα άλλα για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, τον ρόλο της Ελλάδας, τον πόλεμο στην Ουκρανίας, τα F-35 που περιμένουμε από τις ΗΠΑ, ενώ τόνισε επίσης ότι ήταν εθνικό έγκλημα η απαξίωση της Εθνικής Άμυνας τα προηγούμενα χρόνια.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνεντεύξεως:

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ:Ο κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος που σας έχω πει από την αρχή του δελτίου. Ευχαριστώ πολύ Υπουργέ που είστε εδώ απόψε.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ σας ευχαριστώ. Ήρθε η ώρα να τα πούμε κ. Κουβαρά.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Και μάλιστα τώρα, γιατί το λέω; Γιατί είμαστε σε μία νέα φάση στις Ελληνοτουρκικές σχέσεις μετά το σεισμό στην Τουρκία. Είμαστε σε μία νέα φάση; Είναι και ερώτηση αυτό, δεν είναι μόνο διαπίστωση.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, για να πούμε ότι όντως είμαστε σε μία νέα φάση, θα ήθελα να δω κάποια στοιχεία μονιμότητας. Ότι δηλαδή αυτή η ύφεση στις εντάσεις, αυτό το διάστημα τουλάχιστον που η Τουρκία αντιμετωπίζει τη δική της τραγωδία, δεν υπάρχει αμφιβολία για αυτό, αυτή η εγκατάλειψη λοιπόν της ακραίας ρητορικής, της επιθετικής ρητορικής κατά της χώρας μας να έχει πιο μόνιμα χαρακτηριστικά.

Δεν είμαι σίγουρος αν έχουμε μπει σε μια νέα φάση. Σίγουρα όμως έχουμε να κάνουμε με μια αλλαγή σκηνικού. Και δεν μπορούσε να γίνει διαφορετικά μετά το κακό που βρήκε την Τουρκία λόγω των εξαιρετικά καταστροφικών σεισμών και την συνεπακόλουθη θα έλεγα, έμφαση πλέον που δίνει η κυβέρνηση της Τουρκίας να αντιμετωπίσει τα προβλήματα από το σεισμό.

Εδώ θα ήθελα να σημειώσω ότι εμείς ως Ελλάδα κάναμε το χρέος μας από την πρώτη στιγμή, «μέρα – μεσημέρι», που λέει ο λόγος, στείλαμε τη συνδρομή μας στην Τουρκία…

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Όχι δεν το λέει ο λόγος. Το κάναμε μέρα μεσημέρι γιατί αυτοί λέγανε ότι «θα έρθουν νύχτα». Κατάλαβα το υπονοούμενο…

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Πάντως το κάναμε επειδή το αισθανόμασταν και επειδή αυτό ήταν το σωστό. Εκτιμήθηκε θέλω να πιστεύω δεόντως.

Είχα την ευκαιρία και προσωπικά να μεταβιβάσω, κατ’ αρχάς, τα συλλυπητήριά μου για τις απώλειες των ανθρωπίνων ζωών, αλλά και για όλο το κακό στον μόνιμο Πρέσβη στην Αντιπροσωπεία του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες, προ ημερών όπου βρέθηκα. Είναι λογικό κι επόμενο να μην μπορούσε να παρευρεθεί ο ομόλογός μου, ο κύριος Ακάρ, και ήταν χαρακτηριστική η αποστροφή του Τούρκου Πρέσβη ότι «ναι, οι καλοί φίλοι είναι φίλοι που φαίνονται στην ανάγκη».

Μακάρι αυτό να το εννοούν.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Να σας πω, κύριε Υπουργέ, συνεχίζονται οι παραβιάσεις στο Αιγαίο ή έχουνε σταματήσει;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχουν εκμηδενιστεί, αλλά έχουν μειωθεί εντυπωσιακά. Χαρακτηριστικά σας λέω ότι από την αρχή του χρόνου μέχρι τις 5 Φεβρουαρίου είχαν σημειωθεί λίγες παραπάνω από χίλιες με διάφορα μέσα, από τις 6 Φεβρουαρίου και μετά, έως τις 20 Φεβρουαρίου, το διάστημα δηλαδή που προηγήθηκε, έπεσαν περίπου στις εκατό, επομένως υποδεκαπλασιάστηκαν.

Επίσης χαρακτηριστικό είναι ότι δεν έχουμε ούτε μία είσοδο τουρκικού μαχητικού οπλισμένου ή άοπλου. Έχουμε κυρίως εισόδους στον εναέριο χώρο με μη επανδρωμένα ή αεροσκάφη που εκτελούν αναγνώριση. Επομένως όντως έχει βελτιωθεί η κατάσταση εκεί.

Όπως σας είπα, μακάρι να κρατήσει αυτό το κλίμα. Δεν το θεωρώ δεδομένο ότι θα κρατήσει, αλλά προς το παρόν η γείτων έχει άλλα προβλήματα πολύ σοβαρά.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Θέλω να σας ρωτήσω αν υπάρχουν πραγματικά περιθώρια επανέναρξης του διαλόγου για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης για τις θαλάσσιες ζώνες και επαφές στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, τις οποίες πρότεινε ο Τσαβούσογλου και πρόκειται να ανταποκριθεί η Κυβέρνηση. Ανταποκρίνεται σε αυτό;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εμείς δεν κλείσαμε ποτέ κατ’ αρχάς την πόρτα του διαλόγου στην Τουρκία κι αυτό είχε την ευκαιρία να το επαναλάβει προχθές ο Πρωθυπουργός στον Αμερικανό Υπουργό Εξωτερικών κατά τη συνάντηση που είχε στο Μέγαρο Μαξίμου και το δείπνο που ακολούθησε και ήμουν εκεί.

Εμείς πάντα είπαμε ότι θα θέλαμε να συνομιλούμε με τους Τούρκους, απλά για να έχει κάποιο αποτέλεσμα, για να τελεσφορήσει αυτός ο διάλογος και να φτάσουμε σε ένα επίπεδο κατανόησης ή εξομάλυνσης των διαφορών, θα πρέπει να γίνεται κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις και συνθήκες.

Ασφαλώς δεν μπορεί να γίνεται κάτω από αυτό το κράτος των απειλών ή της ακραίας και επιθετικής ρητορικής, αλλά και των πράξεων αμφισβήτησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Λέω με βάση τα νέα δεδομένα και με βάση ότι έρχεται τώρα που υπάρχουν αυτά τα νέα δεδομένα, αν τα θεωρήσουμε δεδομένα, έρχεται ο Τσαβούσογλου και κάνει αυτή την πρόταση. Η Ελλάδα είναι αυτή τη στιγμή πρόθυμη να ανταποκριθεί άμεσα;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Η Ελλάδα κατ’ αρχήν είναι πάντα διατεθειμένη να συζητήσει και νομίζω ότι εάν μπορούν να προσδιοριστούν ημερομηνίες για την επανέναρξη του διαλόγου για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης, αυτό μπορούμε να το περιμένουμε το επόμενο διάστημα.

Αυτό που θα ήθελα όμως, ώστε να έχει ουσία και να μην είναι ατελέσφορος αυτός ο διάλογος, είναι να γίνει κάτω από ένα γενικότερο κλίμα ύφεσης κυρίως ως προς την επιθετική και προσβλητική ρητορική. Με απειλές από τους Ηγέτες ή τους υψηλούς Αξιωματούχους δεν μπορεί να τελεσφορήσει διάλογος που γίνεται σε επίπεδο Στρατιωτικών Στελεχών, δηλαδή των Ενόπλων Δυνάμεων, για μία σειρά από δραστηριότητες που είναι τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Τώρα κ. Παναγιωτόπουλε θέλω να έρθω λίγο στα οπλικά. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα απόκτησης των F-35 από την Ελλάδα;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Το πρώτο βήμα που πρέπει να γίνει είναι να έρθει η απάντηση στο αίτημα που κάναμε γι’ αυτή την αγορά, από την αρμόδια Υπηρεσία της Αμερικανικής Κυβέρνησης. Αυτή την περιμένουμε κάποια στιγμή μέσα στην άνοιξη.

Πρέπει να συγκεκριμενοποιήσουμε κάποιες λεπτομέρειες, τεχνικές θα έλεγα, και νομίζω ευλόγως θα περιμένουμε τον Απρίλιο ή το Μάιο την απάντηση από τους Αμερικανούς. Μετά από κει και πέρα θα αρχίσει μια διαπραγμάτευση περί τους τεχνικούς και τους ειδικούς όρους της σύμβασης πρόσκτησης αυτών των αεροσκαφών πέμπτης γενιάς.

Ασφαλώς κι αυτό μπορεί να γίνει και πριν από την προκήρυξη των εκλογών, θα πρέπει να ενημερώσουμε το Σώμα, την αρμόδια Επιτροπή Εξοπλιστικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων σχετικά με αυτό το πρόγραμμα.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Άρα θα το κάνετε μέσα στις επόμενες μέρες αυτό;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι εξαιρετικά πιθανό αυτό. Αρκεί να έχουμε κάποια να το πω έτσι τελικά δεδομένα ως προς το κόστος περίπου, όχι ακριβώς, γιατί αυτό θα προκύψει οριστικά και αμετάκλητα με το πέρας της διαπραγμάτευσης όπως καταλαβαίνετε και λίγο πριν από τη συμβασιοποίηση. Αν έχουμε αυτά τα στοιχεία, θα πάμε στη Βουλή για να ενημερώσουμε για το πρόγραμμα αυτό.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Έχει πολύ ενδιαφέρον αυτό.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Σε κάθε περίπτωση θα αργήσουν να έρθουν αεροσκάφη γιατί όπως καταλαβαίνετε είναι ένα αεροσκάφος πέμπτης γενιάς. Μαζί με την πρόσκτηση των αεροσκαφών θα πρέπει να αναπτυχθούν και οι κατάλληλες υποδομές στις Βάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας. Η Πολεμική Αεροπορία εξετάζει όλα αυτά τα ζητήματα.

Είναι θα έλεγα μια νέα εποχή αφού μπαίνουμε στο αεροσκάφος πέμπτης γενιάς για την Πολεμική Αεροπορία.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, τα πρώτα από αυτά τα αεροσκάφη θα παραληφθούν -αν όλα εξελιχθούν ομαλώς, που δεν βλέπω κανένα λόγο να μην εξελιχθούν- μέσα στο 2028. Άρα μιλάμε για κάποια αεροσκάφη που θα έρθουν να εγκατασταθούν στις Βάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας από το 2028 για τα επόμενα χρόνια.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Άρα μετά και την επόμενη κοινοβουλευτική θητεία. Εσείς θα κάνετε τώρα την ενημέρωση, την διαπραγμάτευση θα την κάνει προφανώς η επόμενη Κυβέρνηση και μετά αυτά θα παραλειφθούν από την μεθεπόμενη τουλάχιστον.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε αυτό είναι το καλό ή το κακό αν θέλετε. Με εξαίρεση τα “Rafale” που σπάσαμε κάθε ρεκόρ κι είχαμε αεροσκάφη στη Βάση τους μέσα σ’ ένα χρόνο από την υπογραφή των συμβάσεων, κάτι το οποίο πραγματικά έχω να λέω ότι δεν έχει ξαναγίνει και δεν ξέρω αν θα ξαναγίνει, όχι μόνο στην Ελλάδα και αλλού. Το θέμα με τα εξοπλιστικά είναι ότι η διαπραγμάτευση, η συμβασιοποίηση, η εκτέλεση της σύμβασης, η υλοποίηση δηλαδή η ναυπήγηση του πλοίου ή η κατασκευή των αεροσκαφών και η παράδοση απέχουν χρονικά.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Μάλιστα, λογικό.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Δηλαδή, διαπραγματεύεσαι κάτι τώρα και το παίρνεις μετά από αρκετά χρόνια.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Δεν μου λέτε, με τις κορβέτες τι θα γίνει; Γάλλοι ή Ιταλοί;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Θα έλεγα ο τελικός θα κριθεί στις υπολεπτομέρειες. Κι οι δύο πάντως προτάσεις είναι προτάσεις που ικανοποιούν πλήρως το Πολεμικό Ναυτικό, τις προδιαγραφές που έχει θέσει, τις ανάγκες που επιζητεί να καλύψει και επομένως είναι εξίσου ελκυστικές.

Περίπου ως προς το χρονοδιάγραμμα επίσης και οι δύο προσφέρουν περίπου τα ίδια χρονοδιαγράμματα, πάλι μερικά χρόνια, 32 μήνες αν δεν κάνω λάθος από την υπογραφή της σύμβασης μέχρι τη ναυπήγηση και παράδοση του πρώτου πλοίου.

Θα παίξει ρόλο στην τελική απόφαση το ζήτημα της ναυπήγησης εδώ. Θέλουμε αυτά τα πλοία να ναυπηγηθούν και στην Ελλάδα. Τέσσερα θα είναι, 3 συν 1, μάλλον. Το πρώτο εκ των πραγμάτων θα πρέπει να ναυπηγηθεί στο εξωτερικό σε Γαλλία ή Ιταλία αντιστοίχως ανάλογα. Τα υπόλοιπα όμως θέλουμε να τα ναυπηγήσουμε εδώ σε ελληνικό ναυπηγείο.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ:Στο ναυπηγείο Σκαραμαγκά εννοείτε;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Σκαραμαγκά ή Ελευσίνας. Και τα δύο ναυπηγεία θα διεκδικήσουν τη ναυπήγηση αυτών των καραβιών. Δεν είναι μια απλή υπόθεση.

Πρέπει καταρχάς τα ναυπηγεία να έρθουν σε κατάσταση να μπορούν να λάβουν αυτής της εμβέλειας το ναυπηγικό έργο. Και χρειάζεται οπωσδήποτε εκεί να ολοκληρωθούν οι επενδυτικές προσπάθειες που έχουν ξεκινήσει και έχουν μπει εν πάση περιπτώσει στο δρόμο τους. Κι από εκεί και πέρα να καταλήξουμε στις τελικές αποφάσεις. Θέλουμε όμως άμεση εμπλοκή της ναυπηγικής βιομηχανίας που είναι, τώρα όπως καταλαβαίνετε και η εμπλοκή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας στην υπόθεση της ναυπήγησης των πλοίων αυτών.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Να ρωτήσω κάτι που έχει ενδιαφέρον και σχετίζεται πολύ και με την επίσκεψη Μπλίνκεν. Θα ξαναστείλει η Ελλάδα στρατιωτικό υλικό στην Ουκρανία; Της έχει ζητηθεί; Και ζητήθηκε από τις ΗΠΑ η αποστολή των S-300;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, για να ξεκαθαρίσω το πλαίσιο. Κάθε φορά που συζητούμε με Αμερικανούς αξιωματούχους κι όσο διαρκεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, θα μας ζητείται να τη συνδράμουμε στρατιωτικά.

Επομένως δεν αποτελεί είδηση ότι ήρθε ο Μπλίνκεν και ζήτησε ή ότι αύριο θα έρθει κάποιος άλλος ή προχθές ήρθε κάποιος τρίτος.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Ζήτησε συγκεκριμένα τους S-300;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εδώ και καιρό είχε ζητηθεί από την Ελλάδα να εισφέρει και τους S-300, έχουμε πει όμως ότι δεν μπορούμε να ικανοποιήσουμε αυτό το αίτημα γιατί δεν μπορούμε με κανέναν τρόπο ό,τι βοήθεια κι αν δώσουμε (που θέλουμε να δώσουμε βοήθεια κι εξετάζουμε διάφορα ενδεχόμενα, όπως το έχουμε κάνει θα συνεχίσουμε να το κάνουμε), δεν μπορούμε να το κάνουμε επ’ ουδενί τρόπο αποδυναμώνοντας την αμυντική μας διάταξη.

Οι S-300 είναι εκεί που είναι. Αγοράστηκαν κι ήρθαν στην Ελλάδα με τον τρόπο που ήρθαν, για συγκεκριμένους λόγους και όσο υπάρχουν αυτοί οι λόγοι, δεν πρόκειται να συναινέσουμε σε οποιαδήποτε αποδυνάμωση από την αμυντική μας διάταξη.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Κύριε Υπουργέ, εάν κρατήσουμε τους S-300 έτσι όπως διαμορφώνονται οι σχέσεις μας με τη Ρωσία, θα έχουμε τεχνική υποστήριξη για αυτούς τους πυραύλους;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν θα είναι εύκολο κι αυτό θα μπορούσα να πω ότι ισχύει για όλα τα οπλικά συστήματα που είναι παραγωγής-κατασκευής ρωσικής ή σοβιετικής προηγουμένως.

Γιατί δεν είναι μόνο οι S-300, είναι και κάποια μικρότερης εμβέλειας αντιαεροπορικά που είναι αναπτυγμένα στα νησιά, είναι τα BΜP (είκοσι από τα διαθέσιμα μάλλον που είχαμε, τα εισφέραμε, τα δώσαμε στην Ουκρανία σε αυτό το σύστημα ανταλλαγής με τους Γερμανούς, πήραμε κάποια πιο σύγχρονα και άρα καλύτερα για την κάλυψη των αναγκών μας τεθωρακισμένα γερμανικής κατασκευής). Είναι κι άλλα είκοσι να δώσουμε.

Σε κάθε περίπτωση η υποστήριξη αυτών των συστημάτων καθίσταται όλο και πιο δύσκολη. Εγώ πιθανολογώ ότι όσο προχωράει θα γίνεται δυσκολότερη.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Άρα μπορεί αυτό να παίξει ένα ρόλο στο αν τελικά θα αποφασίσουμε να τους στείλουμε στην Ουκρανία;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, αν φτάσουμε σε ένα σημείο που θα είναι αδύνατη η υποστήριξη αυτών των συστημάτων, αν θέλουμε να έχουμε το όφελος θα πρέπει να δούμε πως θα λύσουμε το πρόβλημα υποστήριξής τους ή θα τα αντικαταστήσουμε.

Δεν έχουμε φτάσει σε αυτό το σημείο τώρα, αλλά σε κάθε περίπτωση θέλουμε να έχουμε λειτουργικά και αξιόμαχα επιχειρησιακά οπλικά συστήματα.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Πριν κλείσουμε θέλω να σας ρωτήσω δυο ακόμα θέματα τα οποία σχετίζονται άμεσα με την κριτική που σας ασκεί η αντιπολίτευση και συγκεκριμένα ο κύριος Τσίπρας. Λέει ο κ. Τσίπρας ότι είναι «εθνικό έγκλημα» ότι από τα 14 δισ. περίπου για τα εξοπλιστικά προγράμματα, δεν έχει πάει ούτε ένα ευρώ στην ΕΑΒΙ. Μπορείτε να μου εξηγήσετε γιατί;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Βαριά κουβέντα «εθνικό έγκλημα». Εγώ θα υπερθεματίσω, θα ισχυριστώ ότι εθνικό έγκλημα ήταν η απαξίωση της Εθνικής Άμυνας όλα αυτά τα χρόνια κι αυτό που βρήκαμε όταν παραλάβαμε.

Απαξιωμένα συστήματα, συστήματα που είχε ανάγκη, κατεπείγουσα ανάγκη η Εθνική μας Άμυνα, τα οποία ήταν καθηλωμένα απαξιωμένα και έπρεπε να κάνουμε πάρα πολλά για να καλύψουμε αυτό το χαμένο έδαφος και να τα επανακαταστήσουμε λειτουργικά.

Όπως βέβαια να προμηθευτούμε και καινούρια, σε αντικατάσταση παλιών που φθείρονταν ακόμα περισσότερο όλα αυτά τα χρόνια. Επομένως είναι βαριά κουβέντα να κατηγορούμεθα για το «εθνικό έγκλημα» γιατί αυτό δεν ισχύει κιόλας κύριε Κουβαρά!

Δηλαδή αν αύριο ναυπηγήσουμε τρεις κορβέτες και εμπλακούν ελληνικά ναυπηγεία, αυτό δεν έχει να κάνει με επιστροφή στην εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία;

Το ότι θα συντηρηθούν τα “Rafale” και αναβαθμίζονται ογδόντα τρία F-16 στην εκδοχή “Viper” κι αυτό γίνεται στην ΕΑΒ τι σημαίνει, ότι δεν εμπλέκεται η εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία;

Το ότι στην υπόθεση πρόσκτησης των τριών φρεγατών FDI, των “Belh@rra” δηλαδή, ύψους 3 δισ. έχουν επιλεγεί πάνω από είκοσι ελληνικές εταιρείες για να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα ναυπήγησης αυτών των φρεγατών (έστω κι αν γίνεται στη Γαλλία) κι άλλα τρία ακαδημαϊκά ιδρύματα ώστε να συμμετάσχουν στην έρευνα για τα νέα συστήματα, δεν αποτελεί εμπλοκή της Αμυντικής Βιομηχανίας;

Το ότι θα πάρουμε 1.200 μεταχειρισμένα τεθωρακισμένα οχήματα αναγνώρισης από τους Αμερικανούς, τα Μ1117, κι αυτά θα χρειαστούν αύριο όταν έρθουν εδώ και προκειμένου να αξιοποιηθούν στο μέγιστο, κάποιες αναβαθμίσεις της θωράκισής τους, δεν θα εμπλακεί η Αμυντική Βιομηχανία; Όχι ούτε και ένα ευρώ!

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Μάλιστα! Θέλω κάτι τελευταίο για το οποίο έχετε δεχθεί κριτική, για το διεθνές κέντρο εκπαίδευσης στην Καλαμάτα. Τι γίνεται ακριβώς εκεί;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Απ’ όλα όσα έγιναν για την Πολεμική μας Αεροπορία, αναβάθμιση F-16 στην εκδοχή “Viper”, πρόσκτηση στο μέλλον F-35, τα “Rafale”, ακόμα και τα περισσότερο προβληματικά στοιχεία με τα οποία ασχοληθήκαμε, τα C-130 που γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια να αναβαθμίσουμε τις διαθεσιμότητες, τη ρίζα του κακού (παλιά αυτή). Η υπερχρήση τους για άλλες δουλειές, για να το πω κι αυτό, θα μου επιτρέψετε γιατί ακούγονται πολλά. Όταν έχεις μία νταλίκα ή ένα τριαξονικό φορτηγό και το χρησιμοποιείς για ταξί μέσα στην πόλη ή για φορτοταξί να πάρει και δυο-τρεις βαλίτσες να κουβαλήσει, τότε δεν το χρησιμοποιείς όπως θα έπρεπε κι όταν το χρησιμοποιείς πάρα πολύ γι’ αυτά θα σου βγάλει και φθορές και θα έχει αυξημένες ανάγκες συντήρησης. Κάπως έτσι, για να το πω έτσι σχηματικά, έχει να κάνει η υπόθεση με τα C-130. Κάνουμε κι εκεί ενέργειες. Εξετάζουμε κάθε εναλλακτική ν’ αυξηθούν οι διαθεσιμότητες. Φέτος περιμένουμε να έχουμε τέσσερα στο τέλος της χρονιάς, αλλά όπως είπατε για την Καλαμάτα.

Από όλα αυτά, λοιπόν, που έγιναν για την Πολεμική Αεροπορία -και δεν έγιναν λίγα- το πιο στρατηγικό project είναι αυτό της δημιουργίας του Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων για τους Ικάρους της Πολεμικής μας Αεροπορίας. Αλλά στην πορεία όταν εξελιχθούν τα πράγματα και για άλλους Ικάρους από πολεμικές αεροπορίες άλλων χωρών, αυτό είναι το πιο στρατηγικό project διότι είναι το project που έχει να κάνει με τη διασφάλιση του μέλλοντος της Πολεμικής Αεροπορίας. Καλά τα “Rafale”, τα F-35 και τα “Super Jet” πέμπτης γενιάς αλλά αν δεν υπάρχουν πιλότοι δεν πετάνε αυτά τα μέσα.

Κι οι πιλότοι εκπαιδεύονται στην Καλαμάτα. Και πλέον με την αναβάθμιση αυτής της Βάσης σε μέσα, σε προσωπικό, σε επίγειες δυνατότητες και υποδομές, η δυνατότητα εκπαίδευσης των Ικάρων πλέον εκτοξεύεται. Κι αυτό είναι το μέλλον της Πολεμικής μας Αεροπορίας με F-35 και ο,τιδήποτε άλλο.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Μάλιστα. Κύριε Υπουργέ, ευχαριστώ πολύ. Αργήσατε να έρθετε αλλά μας είπατε πολλά, δεν έχω παράπονο απόψε.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Προσπάθησα να πω όσα πιο πολλά μπορούσα.

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *