Οι Χούθι «πυρπολούν» το παγκόσμιο εμπόριο: Καθυστερήσεις σε προϊόντα ΙΚΕΑ – Κοστοβόρα η εναλλακτική «οδός»

Τις απειλές για τα πλοία που θα προσπαθήσουν να διασχίσουν την Πύλη των Δακρύων, τη νότια είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας, κλιμακώνουν οι Χούθι της Υεμένης. Οι σιίτες αντάρτες, αντιδρώντας στη συγκρότηση της πολυεθνικής ναυτικής δύναμης για την προστασία της ναυσιπλοΐας προειδοποιούν τους Αμερικανούς ότι θα χτυπήσουν πολεμικά πλοία αν δεχθούν επίθεση στο έδαφός τους.

Το κίνημα, που είναι μέρος του άξονα της αντίστασης του Ιράν, επιμένει όμως ότι θα συνεχίσει τις επιθέσεις μέχρι να σταματήσει η πολιορκία της Γάζας από το Ισραήλ.

Ο Αμερικανός υπουργός Άμυνας είπε ότι η Ουάσινγκτον με την ενισχυμένη στρατιωτική παρουσία θα συνεχίσει να αποτρέπει τη διάχυση της κρίσης στην περιοχή και.

Στις χώρες που συγκροτούν τη δύναμη κρούσης προστέθηκε ως ενδέκατο μέλος η Ελλάδα, που αποστέλλει φρεγάτα. Στην επιχείρηση «Φρουρός της Ευημερίας» συμμετέχουν περισσότερες από 20 χώρες, μεταξύ των οποίων οι ΗΠΑ και η Γαλλία. Η πλειοψηφία των ναυτικών δυνάμεων που συμμετέχουν στην επιχείρηση είναι μέλη του ΝΑΤΟ.

Κάποιες από τις δυνάμεις θα κάνουν κοινές περιπολίες στη Νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν και άλλες θα παρέχουν πληροφορίες. Η Αυστραλία θα ενισχύσει τη δύναμη κρούσης με ανθρώπινο δυναμικό και όχι με πλοίο, ενώ τη συμμετοχή της εξετάζει η Γερμανία.

Το Ισραήλ, οι νότιες πόλεις του οποίου έχουν γίνει στόχος των Χούθι, καλωσορίζει την πρωτοβουλία.


Αναστάτωση στο διεθνές εμπόριο

Η αναστάτωση στο διεθνές εμπόριο είναι ήδη μεγάλη και οι ειδικοί του κλάδου αμφιβάλλουν κατά πόσο η δύναμη κρούσης θα είναι αποτελεσματική. Προηγούμενη επιχείρηση στην ευρύτερη περιοχή είχε γίνει κατά των Σομαλών πειρατών, οι δυνατότητες των οποίων δεν μπορούν να συγκριθούν με τη στρατιωτική δύναμη των Χούθι.

Περισσότερα από 100 πλοία κάνουν ήδη το γύρο της Αφρικής, αυξάνοντας το κόστος του ταξιδιού κατά 1 εκατομμύριο δολάρια τουλάχιστον και τη διάρκεια του κατά δέκα ημέρες.

Πολλές εταιρείες παράλληλα, αναζητούν εναλλακτικές διαδρομές από την Ασία προς την Ευρώπη.

Μία λύση θα ήταν τα πλοία να φτάνουν στο Ντουμπάι και το φορτίο να συνεχίζει αεροπορικώς προς την Ευρώπη, αποφεύγοντας τη ζώνη κινδύνου, που όμως είναι και η συντομότερη θαλάσσια διαδρομή. Ωστόσο, το κόστος είναι πολλαπλάσιο και θα καταλήξει στην τελική τιμή των προϊόντων.

Τα ράφια στην Ευρώπη είναι γεμάτα για τα Χριστούγεννα και τυχόν ελλείψεις θα φανούν μετά τον Ιανουάριο.

Η σουηδική ΙΚΕΑ προειδοποιεί ήδη για καθυστερήσεις, ενώ Αμερικανοί κολοσσοί όπως η Wal-Mart και η Target στηρίζονται στη διαδρομή μέσω Ερυθράς Θάλασσας για ποικιλίας προϊόντων.

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *