Mazda: O Wankel έφτασε τις 2 εκατομμύρια μονάδες και συνεχίζει! 

Screenshot_813.jpg

Η Mazda παραμένει πιστή στον κινητήρα Wankel και παρά το γεγονός ότι είχε σταματήσει η παραγωγή του, βρήκε νέο τρόπο για την επιστροφή.

Δύο είναι τα πιο «απλά» ερωτήματα στον κόσμο του αυτοκινήτου. Το πρώτο είναι γιατί τ’ αυτοκίνητα διαθέτουν τρία πεντάλ, ενώ ο άνθρωπος έχει δύο πόδια και το δεύτερο γιατί οι κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι εμβολοφόροι και με παλινδρομική κίνηση, ενώ οι τροχοί περιστρέφονται.

Το πρώτο έχει λυθεί εδώ και δεκαετίες στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, με την συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινήτων να είναι αυτόματα, έστω και αν σπανίως οι οδηγοί χρησιμοποιούν και τα δύο πόδια, όπως στα αγωνιστικά. Βέβαια με την αύξηση των ηλεκτρικών και με τη μία και μοναδική σχέση στο κιβώτιο, λύνονται πολλά «προβλήματα»

Πριν την επέλαση των ηλεκτρικών, το ερώτημα με την παλινδρομική κίνηση των κινητήρων, το είχε λύσει o Φέλιξ Βάνκελ με τον περιστροφικό κινητήρα, που είναι απαλλαγμένος από έμβολα και στροφαλοφόρο άξονα, άρα και λιγότερα κινούμενα μηχανικά μέρη, με συνέπεια το χαμηλό βάρος και τις συμπαγείς διαστάσεις. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να μπορεί να τοποθετηθεί όσο το δυνατόν πιο πίσω στο μπροστινό καπό, άρα να προσφέρει και καλύτερη κατανομή βάρους, ενώ λόγω της φύσης του, η ειδική απόδοση (ίπποι/λίτρο) ήταν πάντοτε υψηλή.

Βέβαια υπήρχαν τα μειονεκτήματα της κατανάλωσης λαδιού, αλλά και της υψηλής κατανάλωσης καυσίμου, τα οποία στην πάροδο του χρόνου περιορίστηκαν, ωστόσο δεν εξαλείφθηκαν, ειδικά εκείνο της υψηλής κατανάλωσης καυσίμου. Από την άλλη πλευρά, η ισχύς που απέδιδαν οι Wankel δεν ήταν ευκαταφρόνητη, ωστόσο σε σχέση με ισοδύναμους θερμικούς κινητήρες, ήταν υψηλότερη η κατανάλωση καυσίμου, με αποτέλεσμα να σταματήσει η παραγωγή τους το 2012 με το τελευταίο RX-8.

Ωστόσο η Mazda, δεν σταμάτησε ποτέ να πιστεύει στον κινητήρα Wankel και τον επανέφερε το 2023 έστω και σε υβριδική μορφή και με την ευκαιρία της παραγωγής 2 εκατομμυρίων κινητήρων Wankel, ας δούμε ορισμένα από τα πιο χαρακτηριστικά «περιστροφικά» μοντέλα της ιαπωνικής εταιρείας

1) Mazda 110S – 1967

To πρώτο μοντέλο της Mazda με περιστροφικό κινητήρα ήταν το 110S, με μοτέρ που αποτελούνταν από δύο στροφεία, συνολικής χωρητικότητας 982 κ.εκ και απόδοση… 110 ίππους (από εκεί και η ονομασία). Το βάρος δεν ξεπερνούσε τα 1.000 κιλά (940) και η κίνηση φυσικά μεταδιδόταν στους πίσω τροχούς.

2) Mazda R100 – 1968

To R100 μοιραζόταν τον ίδιο κινητήρα με το 110S, με τις διαφορές να εστιάζονται στο διαφορετικό αμάξωμα, με πιο οικογενειακά χαρακτηριστικά, αφού ήταν τετραθέσιο.

3) Mazda R130 – 1969

To σχεδιασμένο από τον Τζιουτζιάρο R130 είναι ένα από τα πλέον σπάνια περιστροφικά Mazda, καθώς ήταν το μοναδικό  μπροσθιοκίνητο. Η χωρητικότητα του Wankel αυξήθηκε στα 1.3 λίτρα και η ισχύς έφτανε τους 126 ίππους.

4) Mazda RX-2 – 1970

Αν και το RX-2 δεν εξοπλιζόταν μόνο με Wankel κινητήρα, καθώς υπήρχαν και συμβατικές εκδόσεις, η περιστοφική απέδιδε 132 ίππους, από 1.146 κ.εκ.

5) Mazda RX-3 – 1971

To μεγαλύτερο σε διαστάσεις RX-2, ή Savanna σε πολλές αγορές, φορούσε τον κινητήρα του RX-2 με τα ίδια χαρακτηριστικά.

6) Mazda RX-4 – 1972

To RX-4 είναι πιο γνωστό από τα προηγούμενα μοντέλα, καθώς κυκλοφορούσαν και στην Ελλάδα. Υπήρχαν αρκετές παραλλαγές ισχύος, από 120 έως 135 ίππους, ενώ διέθετε και κιβώτιο πέντε σχέσεων.

7) Mazda RX-5 – 1975

To RX-5 ή Cosmo ήταν ένα μεγάλο coupe για την εποχή, με το μήκος να φτάνει τα 4.5 μέτρα και τον Wankel στην πιο ισχυρή παραλλαγή των 130 ίππων

8) Mazda RX-9 ή 929L – 1977

Ναι, η Mazda κατασκεύαζε και λιμουζίνες με περιστροφικό κινητήρα φυσικά. Λόγω μεγέθους αμαξώματος, είχε τοποθετηθεί και εδώ η πιο ισχυρή παραλλαγή με του 130 ίππους.

9) Mazda RX-7 – 1978

Ίσως το πιο εμβληματικό μοντέλο της Mazda, που ήταν και η αρχή των σπορ μοντέλων της. Το χαμηλό βάρος διατηρήθηκε, όπως και η πίσω κίνηση, ενώ η ισχύς με την προσθήκη τούρμπο, έφτανε και τους 165 ίππους.

1978 – 1 εκατομμύριο Wankel

Το 1978 η παραγωγή των Wankel κινητήρων έφτασε το 1 εκατομμύριο και τοποθετήθηκε σε ένα από τα πρώτα RX-7 της εποχής.

10) Mazda Cosmo – 1981

To μεγαλύτερο coupe από το RX-7, το Cosmo εξοπλιζόταν με τους ίδιους περιστροφικούς κινητήρες και την τούρμπο παραλλαγή τους, αλλά σε πιο αμάξωμα με περισσότερο GT χαρακτήρα

11) Mazda Luce – 1981

H πινακίδα τα δηλώνει σχεδόν όλα για το μεγάλο οικογενειακό (μήκος 4,67 μέτρα) της Mazda, με την ισχύ να φτάνει τους 165 ίππους.

12) Mazda RX-7 – 1985

Η δεύτερη γενιά του RX-7 ήταν ακόμα πιο ισχυρή, με την ιπποδύναμη να φτάνει χάρη στην υπερτροφοδότηση, ακόμα και τους 200 ίππους, χαρίζοντας κορυφαίες για την εποχή επιδόσεις

13) Mazda Cosmo – 1990

Ένα από τα πιο σπάνια μοντέλα, όχι μόνο της Mazda, είναι το Cosmo του 1990 με τον Wankel να διαθέτει τρία στροφεία, συνολικής χωρητικότητας 1.962 κ.εκ. (654×3) και χάρη στην χρήση δύο σειριακών τούρμπο, η ισχύς έφτανε τους 280 ίππους, όσους και καταξιωμένα supercars της εποχής.

14) Mazda RX-7 – 1991

Η τρίτη γενιά του RX-7 ήταν πολύ δημοφιλής και στην Ελλάδα, που λόγω της χαμηλής χωρητικότητας του Wankel, ξεγελούσε το φορολογικό σύστημα των τελών ταξινόμησης και των τεκμηρίων. Οι 230 ίπποι και η πίσω κίνηση φυσικά, εξασφάλιζαν υπεστροφή ισχύος, με τη συγκεκριμένη γενιά να έχει πρωταγωνιστήσει και σε αρκετές ταινίες, συγκεκριμένου ύφους. H παραγωγή του για την ιαπωνική αγορά σταμάτησε το 2002, όταν και αντικαταστάθηκε από το επερχόμενο RX-8.

15) Mazda RX-8 – 2003

H Mazda επανέφερε τον Wankel στο προσκήνιο το 2003 με το εξαιρετικό RX-8, προσφέροντας επιδόσεις, οδική συμπεριφορά και χώρους για τέσσερις επιβάτες. Μπορεί να μην διέθετε τούρμπο, αλλά οι 231 ίπποι της κορυφαίας έκδοσης με το κιβώτιο των έξι σχέσεων, μόνο λίγοι δεν ήταν.

16) Mazda MX-30 R-EV – 2023

H Mazda έκανε την έκπληξη το 2023, επαναφέροντας τον Wankel κινητήρα, έστω και υποβοηθητικά, καθώς λειτουργεί σαν γεννήτρια για τον ηλεκτροκινητήρα και δεν μεταφέρει την κίνηση απ’ ευθείας στους τροχούς.

Το έξυπνο και καινοτομικό σύστημα τοποθετείται στην plug-in hybrid έκδοση του Mazda MX-30 και συνδυάζει τις συμπαγείς διαστάσεις και το χαμηλό βάρος του Wankel, με την ηλεκτροκίνηση.

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *