Εξεταστική για Τέμπη – Β. Προφυλίδης: Εάν ο σταθμάρχης είχε πατήσει τα δύο κουμπιά, θα είχε στείλει τον συρμό στη σωστή γραμμή

exetastiki e1705399304642 4.jpg

Δεν ισχύει η εντύπωση ότι με την τηλεδιοίκηση θα λύναμε όλα τα προβλήματα, είπε στην κατάθεσή του στην εξεταστική επιτροπή για τη «διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών» ο καθηγητής Βασίλης Προφυλίδης, που μετείχε στην ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων που συστάθηκε από τον τότε υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη.

Πλανάται η εντύπωση ότι με την τηλεδιοίκηση θα λύναμε όλα τα προβλήματα είπε ο κ. Προφυλίδης, σημειώνοντας ότι εάν ήταν έτσι, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα είχε επιβάλλει το σύστημα ETCS, που είναι ένα σύστημα αυτόματης προστασίας των συρμών.

Μιλώντας για τη συστημική ανάλυση που πραγματοποίησε η επιτροπή εμπειρογνωμόνων και για τις δυνατότητες που είχε ο μηχανοδηγός για να αποφύγει το δυστύχημα, είπε ότι μπορούσε να κάνει χρήση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας και να ακινητοποιήσει τον συρμό. Εξέφρασε, δε, την εκτίμηση ότι «στο ανταγωνιστικό περιβάλλον που ζουν οι σιδηρόδρομοι, με τη χάρτα δικαιωμάτων των επιβατών, με τη δυνατότητα να ζητούν αποζημίωση για καθυστέρηση, ασκείται προφανώς έντονη ψυχολογική πίεση να πάει όσο γίνεται γρηγορότερα».

Απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βασίλη Κόκκαλη, είπε ότι δεν εξετάστηκαν από την επιτροπή του τα συντρίμμια, διότι είχαν αποσυρθεί, ενώ σε ερώτηση της βουλευτού του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Μιλένας Αποστολάκη εάν έχει εξήγηση για τους τόσους απανθρακωμένους επιβάτες, είπε ότι «το συγκεκριμένο πρόβλημα απαιτεί γνώσεις ειδικής μηχανολογίας και χημικής μηχανικής που δεν είχα. Δεν είναι συστηματικό πρόβλημα, που είχε να κάνει με την τραγωδία». Όσο για την μη αποκατάσταση της τηλεδιοίκησης από την πυρκαγιά του 2019, είπε ότι «4 χρόνια είναι πολλά».

Σύμφωνα με τον κ. Προφυλίδη την ημέρα του δυστυχήματος δεν λειτουργούσε η φωτεινή σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση, το σύστημα GSMR, ούτε και το σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS). «Εκείνη την ημέρα της τραγωδίας, ο σιδηρόδρομος ο δικός μας είχε χαρακτηριστικά σιδηροδρόμων της δεκαετίας του ‘60, να μην πω και του ‘50» είπε χαρακτηριστικά.

Αναφερόμενος στις κινήσεις του σταθμάρχη Λάρισας πριν το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023, ο καθηγητής είπε ότι εάν είχε πατήσει τα δύο κουμπιά «αναχώρησης» και «στόχου» στον πίνακα τηλεχειρισμού, για αυτόματη χάραξη δρομολογίου, θα είχε οδηγήσει τον συρμό στη σωστή γραμμή. Αυτό δεν έγινε, επεσήμανε ο κ. Προφυλλίδης.

Μιλώντας για την ασφάλεια του σιδηρόδρομου, είπε ότι όταν τηρείται σχολαστικά ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας δεν υπάρχουν προβλήματα. Ειδικότερα, σε ερώτηση εάν τα υπάρχοντα συστήματα ασφαλείας κάλυπταν τις τεχνικές προδιαγραφές της διαλειτουργικότητας, ο κ. Προφυλλίδης είπε ότι «η χώρα μας υποκατέστησε όλα τα τεχνικά προβλήματα με την επαναφορά σε ισχύ του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας».

Τέλος, ερωτηθείς από την κυρία Αποστολάκη, εάν αποτελεί μύθο η εντύπωση ότι δεν θα είχαμε 57 νεκρούς εάν λειτουργούσε το κέντρο της Καρόλου, εάν υπήρχε δεύτερος σταθμάρχης, εάν υπήρχε τηλεδιοίκηση, και εάν υπήρχε ERTMS, ο κ. Προφυλίδης είπε ότι «μόνο το ETCS χρειαζόταν, εφόσον λειτουργούσε».

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *