Σημαντική άνοδο για 10ο συνεχή μήνα καταγράφουν οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ε.Ε.
Τον Μάιο τα νέα αυτοκίνητα άγγιξαν το ένα εκατομμύριο σημειώνοντας αύξηση 18,5% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022, σύμφωνα με νέα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Ήταν ο δεύτερος καλύτερος μήνας για εγγραφές αυτοκινήτων σε περίοδο δύο ετών, υπογραμμίζοντας την ανάκαμψη της αγοράς αυτοκινήτων μετά από μια δύσκολη περίοδο κατά την οποία ο COVID-19 και οι ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα είχαν σοβαρές επιπτώσεις.
Έως τώρα, η αγορά επιβατικών αυτοκινήτων σημειώνει άνοδο 18,5% και σε σχέση με τους πρώτους πέντε μήνες του 2022, χάρη στους διαδοχικούς μήνες ανάπτυξης.
Τα στοιχεία για το 2023 έχουν συγκριθεί μέχρι στιγμής με τους αντίστοιχους μήνες πέρυσι, όταν οι αυτοκινητοβιομηχανίες καθυστερούσαν τις παραδόσεις λόγω ελλείψεων ανταλλακτικών, ειδικά ημιαγωγών.
Καθώς αυτά τα αυτοκίνητα παραλήφθηκαν τελικά από πελάτες το δεύτερο εξάμηνο του έτους, οι αριθμοί ήταν τεχνητά διογκωμένοι, όπως λένε οι αναλυτές.
Επομένως, ενώ τα τρέχοντα στοιχεία υπογραμμίζουν μια ανάκαμψη από εκείνη την περίοδο, η πιθανότητα πραγματικής συνολικής ανάκαμψης από όλες τις επιπτώσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας ενδέχεται να μην είναι γνωστή παρά μετά τον Αύγουστο.
Σε σύγκριση με το 2019, τα τελευταία στοιχεία εγγραφής που δεν επηρεάστηκαν από τον COVID-19, οι εγγραφές φέτος τον Μάιο μειώθηκαν κατά 33%, ενώ από έτος μέχρι σήμερα, η αγορά σημείωσε πτώση 34,8%, αντιπροσωπεύοντας πάνω από 2,3 εκατομμύρια λιγότερες μονάδες.
Μόνο δύο αγορές στην ΕΕ κατέγραψαν πτώση τον περασμένο μήνα, με την αγορά της Μάλτας να υποχωρεί 18,4% και την Ουγγαρία να σημειώνει απώλειες 11,2%. Και οι τέσσερις μεγάλες αγορές κατέγραψαν ισχυρή ανάπτυξη, με την Ιταλία να σημειώνει άνοδο 23,1%, τη Γερμανία 19,2%, τη Γαλλία 14,8% και την Ισπανία 8,3%.
Οι εγγραφές νέων ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) αυξήθηκαν εντυπωσιακά κατά 70,9% τον Μάιο, με παραδόσεις 129.847 μονάδων. Αυτό ισοδυναμεί με μερίδιο αγοράς 13,8%, από 9,6% πέρυσι.
Όλες οι αγορές, εκτός από την Κύπρο και τη Μάλτα, κατέγραψαν αύξηση στις εγγραφές BEV, με την Ολλανδία να πρωτοστατεί, με άνοδο 118,4% και τη Σουηδία να σημειώνει άνοδο 82,6%. Στοιχεία όπως αυτά οδήγησαν σε σωρευτική αύξηση σε επίπεδο ΕΕ κατά 50,5%, με 545.441 καταγεγραμμένα BEV.
Τα Plug-in Hybrids (PHEV), ωστόσο, δεν τα πήγαν εξίσου καλά. Τα στοιχεία παρέμειναν σταθερά, με ελαφρά πτώση 0,6% τον Μάϊο, λόγω κυρίως της πτώσης κατά 40,5% στη Γερμανία, η οποία κάποτε ήταν η μεγαλύτερη αγορά αυτού του είδους αυτοκινήτων. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στη διακοπή των κινήτρων για PHEV.
Από έτος σε έτος, τα ο PHEV μειώθηκαν κατά 3,3% σε ολόκληρη την ΕΕ, ενώ το μερίδιο αγοράς τους επιδεινώθηκε από 8,8% τον Μάιο σε 7,4% και κατά τους πρώτους πέντε μήνες κατέχει, σήμερα, μερίδιο 7,2%.
Συνολικά, τα plug-in οχήματα σημείωσαν άνοδο 36,7% τον περασμένο μήνα και επί του παρόντος κατέχουν μερίδιο αγοράς 21,2%. Η σταθεροποίηση της αγοράς PHEV, πάντως, ελάχιστα βλάπτει τα συνολικά στοιχεία για την τεχνολογία plug-in χάρη στη συνεχώς βελτιούμενη απόδοση των BEV.
Ωστόσο, τα βενζινοκίνητα μοντέλα συνεχίζουν να κυριαρχούν με 342.806 ταξινομήσεις, αύξηση 12,6% σε σύγκριση με το 2022, ενώ οι ταξινομήσεις από το έτος μέχρι αυξήθηκαν κατά 17%. Η βενζίνη κατείχε το 36,5% της αγοράς τον Μάϊο, ωστόσο, ενώ πρωτοπορεί, τα στοιχεία ήταν μειωμένα σε σύγκριση με το 38,4% που κατείχε τον ίδιο μήνα του 2022. Κατά τη διάρκεια του έτους, το μερίδιό της μειώθηκε ελαφρά μόνο, μειωμένο κατά 0,4% στο 37,3 %.
Η δραματική πτώση του ντίζελ φαίνεται ότι έφτασε στο τέλος της, κυρίως λόγω των μικρών αριθμών που πωλούνται πλέον στην αγορά των νέων αυτοκινήτων.
Τη δεύτερη θέση στην αγορά κατέχουν τα υβριδικά-ηλεκτρικά οχήματα (HEV). Οι εγγραφές τους αυξήθηκαν κατά 27,6% τον Μάϊο, μερίδιο αγοράς 25%. Οι αριθμοί ξεπέρασαν το φράγμα του ενός εκατομμυρίου τους πρώτους πέντε μήνες, το σύνολο των 1.102.992 μονάδων που αντιστοιχεί σε ετήσια αύξηση 27,1%. Πλέον κατέχουν σωρευτικό μερίδιο αγοράς 25,1%.
Οι επόμενοι μήνες μπορεί να δώσουν περισσότερες πληροφορίες για το πού πάει η αγορά. Ωστόσο, σε σύγκριση με ένα πλήρες έτος χωρίς στρεβλώσεις, από το 2024, μπορεί να εμφανιστεί μια σαφής εικόνα για το πώς μπορεί να ανακάμψει η αγορά αυτοκινήτων μέχρι το 2025.