Ψηφίστηκαν στη Βουλή οι «Διατάξεις για τη θωράκιση του θεσμικού πλαισίου του αθλητισμού και τον εξορθολογισμό της αθλητικής νομοθεσίας», με ρυθμίσεις για συμμετοχή της διαιτησίας στην ΕΠΟ, αναβάθμιση των Εθνικών Χιονοδρομικών Κέντρων, διευκολύνσεις των νησιωτικών σωματείων, νέο πλαίσιο λειτουργίας των ιδιωτικών γυμναστηρίων, των Επιτροπών Δεοντολογίας και του Ινστιτούτου Επιμόρφωσης Αθλητικών Στελεχών, την Ψηφιακή Κάρτα Υγείας Αθλητή κλπ.
To σχέδιο νόμου «Διατάξεις για τη θωράκιση του θεσμικού πλαισίου του αθλητισμού και τον εξορθολογισμό της αθλητικής νομοθεσίας», αποτελεί το 7ο νομοσχέδιο της αθλητικής μεταρρύθμισης κατά την 4ετή θητεία του Υφυπουργού Αθλητισμού, Λευτέρη Αυγενάκη.
«Ολοκληρώνουμε σήμερα αυτόν τον κύκλο της αθλητικής μεταρρύθμισης. Ολοκληρώνουμε ένα πλούσιο νομοθετικό έργο που εισήγαγε σημαντικές μεταρρυθμίσεις και καινοτομίες. Οι επτά αθλητικοί νόμοι δεν υπαγορεύονται από κάποια νομοθετική μανία. Είναι αποτέλεσμα της πολιτικής, που χαράξαμε από την πρώτη ημέρα, να νοικοκυρευτεί το άναρχο αθλητικό τοπίο στο σύνολό του, το οποίο παραλάβαμε.
Να θεσπιστούν αποτελεσματικοί μηχανισμοί αντιμετώπισης των φαινομένων, που αποτελούν μάστιγα για τον αθλητισμό, όπως το ντόπινγκ, η χειραγώγηση και η βία.
Να απελευθερωθούν νέες δυνάμεις.
Να ακολουθήσει ο αθλητισμός την πορεία της ψηφιοποίησης του κράτους», υπογράμμισε από το βήμα της Βουλής ο Υφυπουργός Αθλητισμού και επισήμανε:
«Μια νομοθετική διαδρομή με πολλά εμπόδια και ανηφοριές στην αρχή, αλλά όσο προχωρούσαμε ολοένα και περισσότερα μέλη της αθλητικής μας οικογένειας έγιναν συνταξιδιώτες μας!
Μπορώ να ανακαλέσω στη μνήμη μου τη δυσπιστία και την αμφισβήτηση πολλών συναδέλφων. Κάποιοι στοιχημάτιζαν ότι ρυθμίσεις, που σήμερα βρίσκονται σε ισχύ, δεν επρόκειτο να φτάσουν ποτέ στη Βουλή.
Με πείσμα και εμπιστοσύνη στο έργο μας όμως τα καταφέραμε. Και όχι μόνο ψηφίσθηκαν, αλλά εφαρμόζονται και έχουμε ήδη απτά αποτελέσματα».
Ο κ. Αυγενάκης τόνισε ακόμη ότι «ο ελληνικός αθλητισμός αξίζει να πρωταγωνιστεί στις διαρκώς μεταβαλλόμενες εξελίξεις και να ανέλθει στην κορυφή που του αρμόζει και που τον θέλει όλη η ελληνική κοινωνία να βρίσκεται!
Δεν σταματάμε εδώ! Συνεχίζουμε ακόμα πιο δυναμικά, ακόμα πιο αποφασιστικά για τον αθλητισμό, που αξίζει στη χώρα που γέννησε τους Ολυμπιακούς Αγώνες!
Η Ελλάδα αλλάζει!
Ο αθλητισμός αλλάζει!».
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει 27 άρθρα. Θωρακίζει ακόμα περισσότερο το θεσμικό πλαίσιο του αθλητισμού, αντιμετωπίζει δυσλειτουργίες και ερμηνευτικά ζητήματα που έχουν ανακύψει κατά την εφαρμογή της αθλητικής νομοθεσίας και εισάγει νέες ρυθμίσεις.
Ειδικότερα, προβλέπει για:
• Τη συμμετοχή όλων των διαιτητών ποδοσφαίρου, εν ενεργεία και μη, στην Ένωσή τους και εκείνης στη ΓΣ της ΕΠΟ, ως μέλος της και του Προέδρου της στην ΕΕ της ΕΠΟ.
• Την επιτάχυνση της διαδικασίας για την αναβάθμιση και αξιοποίηση των αθλητικών εγκαταστάσεων των Εθνικών Χιονοδρομικών Κέντρων Βασιλίτσας και Σελίου, μέσω της ανάθεσης εκπόνησης των Μελετών και των Διαγωνισμών στο ΤΑΙΠΕΔ
• Τη διευκόλυνση της λειτουργία των σωματείων του τριάθλου και της νεοσύστατης Ομοσπονδίας τους, με τη συμμετοχή στα όργανά τους και εν ενεργεία αθλητών.
• Τον εξορθολογισμό των απαγορεύσεων συστέγασης ερασιτεχνικών σωματείων με εμπορικές επιχειρήσεις.
• Τη βελτίωση του πλαισίου λειτουργίας για τις Επιτροπές Δεοντολογίας των Ομοσπονδιών.
• Την έννοια «κρατική χρηματοδότηση» των Ομοσπονδιών, στην οποία εμπίπτει και η ετήσια τακτική επιχορήγησή τους από το Υφυπουργείο Αθλητισμού, αλλά και η χρηματοδότησή τους με ποσοστό των εσόδων από τη φορολογία των κερδών των παικτών των τυχερών παιγνίων.
• Τις διευκολύνσεις των σωματείων νησιωτικών περιοχών για την απασχόληση και την αμοιβή των προπονητών τους.
• Τον εκσυγχρονισμό στο πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών γυμναστηρίων και ιδιωτικών αθλητικών σχολών.
• Τη συμμετοχή αλλοδαπών αθλητών σε ερασιτεχνικά πρωταθλήματα και αγώνες.
• Την Ψηφιακή Κάρτα Υγείας Αθλητή, η οποία αντικαθιστά, σταδιακά, την έντυπη Κάρτα Υγείας Αθλητή.
• Την εξομοίωση της μισθολογικής κατάταξης των Κωφών Ολυμπιονικών με εκείνη των Παραολυμπιονικών.
• Το πλαίσιο που διέπει τα Προγράμματα Άθλησης για Όλους και τις Εκδηλώσεις Άθλησης για Όλους.
• Την αποζημίωση στα μέλη των Κλιμακίων Ελέγχου (που στελεχώνονται από υπαλλήλους του Υφυπουργείο Αθλητισμού) των αθλητικών φορέων.
• Τη δυνατότητα σε σωματεία και φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης να διοργανώνουν δρομικές δραστηριότητες, που δεν περιλαμβάνονται στο επίσημο αγωνιστικό πρόγραμμα της οικείας και της διεθνούς ομοσπονδίας.
• Την απαγόρευση συμμετοχής Ανώνυμης Αθλητικής Εταιρείας σε αθλητικές διοργανώσεις, λόγω μη συμμόρφωσης με την κατάθεση Εγγυητικής Επιστολής στην Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού.
• Τη θεσμική ενίσχυση του Μητρώου Αθλητικών Φορέων.
• Την οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια του Ινστιτούτου Επιμόρφωσης Αθλητικών Στελεχών, όπου θα εκπροσωπείται και η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή.
• Την ενδυνάμωση της Εθνικής Πλατφόρμας Αθλητικής Ακεραιότητας (Ε.Π.ΑΘΛ.Α.).
• Την απονομή προνομίων σε διακριθέντες αθλητές και για το έτος 2022, λόγω της πανδημίας το 2020 και το 2021.
• Τη μείωση κόστους των κολυμβητικών δεξαμενών των δημόσιων αθλητικών εγκαταστάσεων με χρήση πετρελαίου θέρμανσης.
Ολόκληρη η ομιλία του κ. Αυγενάκη:
«Καταρχάς, θέλω να ευχαριστήσω όλους όσοι συμμετείχατε γιατί είχαμε έναν πολύ γόνιμο και εποικοδομητικό διάλογο. Μέσα από τον διάλογο αυτό και τις παρατηρήσεις σας, αλλά και από τις προτάσεις και τα υπομνήματα των φορέων, καταλήξαμε στο κείμενο που συζητάμε σήμερα.
Είμαι πολύ χαρούμενος, γιατί με το παρόν σχέδιο νόμου ολοκληρώνουμε αυτόν τον κύκλο της αθλητικής μεταρρύθμισης. Ολοκληρώνουμε ένα πλούσιο νομοθετικό έργο που εισήγαγε σημαντικές μεταρρυθμίσεις και καινοτομίες:
-Έφερε τάξη και νοικοκύρεμα στο αθλητικό οικοδόμημα,
-αγκάλιασε και ενίσχυσε την αθλητική οικογένεια,
-έδωσε φωνή και βήμα στους αθλητές και τις αθλήτριες μας,
-δημιούργησε διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες,
-προκάλεσε ανανέωση στη διοίκηση των Ομοσπονδιών,
-στήριξε τον ερασιτεχνικό αθλητισμό και
-δημιούργησε επιπλέον πηγές χρηματοδότησης για τον αθλητισμό, επαγγελματικό και ερασιτεχνικό.
Με το παρόν σχέδιο νόμου θωρακίζουμε ακόμα περισσότερο το θεσμικό πλαίσιο του αθλητισμού, αντιμετωπίζουμε δυσλειτουργίες και ερμηνευτικά ζητήματα που έχουν ανακύψει κατά την εφαρμογή της αθλητικής νομοθεσίας και εισάγουμε νέες ρυθμίσεις.
Με το άρθρο 1 ρυθμίζουμε το θέμα της συμμετοχής των διαιτητών στη Γενική Συνέλευση της ΕΠΟ. Δίνουμε το δικαίωμα στον δευτεροβάθμιο φορέα διαιτητών ποδοσφαίρου να καταστεί μέλος της Ελληνικής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας (Ε.Π.Ο.)
Παράλληλα, στους εν ενεργεία διαιτητές ποδοσφαίρου, δίνουμε το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι στα καταστατικά όργανα
α) των πρωτοβάθμιων,
β) του δευτεροβάθμιου φορέα διαιτησίας, και
γ) στα καταστατικά όργανα της Ε.Π.Ο.
Εφαρμόζουμε ακόμα μια πρόβλεψη της Ολιστικής Μελέτης για το ελληνικό ποδόσφαιρο, που εκπόνησαν FIFA και UEFA, σε συνεργασία μαζί μας και παρέδωσαν στην ΕΠΟ, έπειτα από τη συμφωνία του Πρωθυπουργού μας, Κυριάκου Μητσοτάκη με τους επικεφαλής των διεθνώς ποδοσφαιρικών συνομοσπονδιών.
Βασικοί άξονες της Ολιστικής Μελέτης είναι:
Α) η αντιπροσωπευτική εκπροσώπηση όλων των εμπλεκομένων φορέων του ποδοσφαίρου στα όργανα αποφάσεων της ΕΠΟ.
Πριν από την Ολιστική Μελέτη συμμετείχαν στη λήψη των αποφάσεων, μόνο οι λίγοι,
οι παράγοντες των Ενώσεων Ποδοσφαιρικών Σωματείων και εκπρόσωποι των ΠΑΕ.
Πλέον, συμμετέχουν και οι ποδοσφαιριστές και οι προπονητές και το ποδόσφαιρο γυναικών και από δω και πέρα και οι διαιτητές.
Β) η ανεξαρτησία της διαιτησίας.
Ναι μεν ως μέλος της ΕΠΟ, αλλά μακριά από τις επιρροές των ποδοσφαιρικών παραγόντων. Και αυτό ενδυναμώνεται πλέον με την εκπροσώπηση του σώματος των διαιτητών (εν ενεργεία και μη, όλοι μαζί) τόσο στη Γενική Συνέλευση της ΕΠΟ, όσο και στην Εκτελεστική της Επιτροπή.
Στο πλαίσιο εφαρμογής της Ολιστικής Μελέτης,η ΕΠΟ οφείλει να τροποποιήσει το Καταστατικό της για να μπορεί να συμμετέχει ως μέλος της η Πανελλήνια Ένωση Διαιτητών Ποδοσφαίρου στη Γενική Συνέλευσή της, αλλά και ο Πρόεδρός της στην Εκτελεστική Επιτροπή της ΕΠΟ, από το 2024.
Μαζί με την UEFA είχαμε εξ αρχής απόλυτη συμφωνία σ’ αυτή τη φιλοσοφία.
Και ήρθε το πλήρωμα του χρόνου να συμμορφωθεί η ΕΠΟ, να υιοθετήσει αυτό το μοντέλο, τροποποιώντας το Καταστατικό της. Και για να το πράξει, χρειάζεται η τροποποίηση του νόμου 2725/1999, όπως την καταθέτουμε, ώστε και οι εν ενεργεία διαιτητές να έχουν ίδια δικαιώματα στα καταστατικά όργανα της Πανελλήνιας Ένωσης Διαιτητών Ποδοσφαίρου με τους μη εν ενεργεία διαιτητές.
Με την διάταξη αυτή επιτυγχάνεται η επαρκής και δίκαιη εκπροσώπηση των διαιτητών ποδοσφαίρου στα καταστατικά όργανα της Ε.Π.Ο. με τη δυνατότητα συμμετοχής και των εν ενεργεία διαιτητών.
Επιτέλους, και οι διαιτητές θα αποκτήσουν την απαραίτητη φωνή και ψήφο μέσα στα καταστατικά όργανα της Ελληνικής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας
Με το άρθρο 2 επιδιώκουμε την επιτάχυνση της διαδικασίας για την αναβάθμιση και αξιοποίηση των αθλητικών εγκαταστάσεων των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου α) «ΕΘΝΙΚΟ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΒΑΣΙΛΙΤΣΑΣ» και β) «ΕΘΝΙΚΟ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΕΛΙΟΥ».
Δίνουμε τη δυνατότητα να ανατεθεί, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Αθλητισμού, στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε., η διεξαγωγή για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου, διαγωνισμού για την αξιοποίηση των εγκαταστάσεων που διαχειρίζονται τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με την επωνυμία
α) ΕΘΝΙΚΟ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΒΑΣΙΛΙΤΣΑΣ
και
β) ΕΘΝΙΚΟ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΕΛΙΟΥ.
Τα δύο αυτά χιονοδρομικά κέντρα έχουν τεράστιες προοπτικές. Αν αξιοποιηθούν και αναβαθμιστούν, μπορούν να προσελκύσουν μεγάλο όγκο τουρισμού, ενισχύοντας τόσο την τοπική, όσο και την εθνική οικονομία.
Μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά τόσο στην ανάπτυξη των χειμερινών αθλημάτων, αλλά και να ενισχυθεί με αυτόν τον τρόπο ο χιονοδρομικός τουρισμός.
Το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε., διαθέτει την τεχνογνωσία, τους πόρους και το ανθρώπινο δυναμικό, ώστε να προβεί στη διενέργεια των απαιτούμενων διαγωνισμών για την αναβάθμιση των κέντρων αυτών και την επίτευξη των στόχων, που ανέφερα.
• Στο άρθρο 3 διευκολύνουμε τη λειτουργία των σωματείων του τριάθλου να μετέχουν στο διοικητικό συμβούλιο και στα άλλα όργανα αυτού.
Πρόκειται για μια νέα Ομοσπονδία και τη βοηθάμε, όπως κάνουμε και με όλες τις νέο-σύστατες Ομοσπονδίες.
Διότι αυτή η δυνατότητα ισχύει ήδη και για τους αθλητές των αθλημάτων: της σκοποβολής, του γκολφ, του μπιλιάρδου, του μπόουλινγκ, της ορειβασίας και αναρρίχησης, του παγκρατίου, της ιππασίας, του αεραθλητισμού, της τοξοβολίας, του θαλάσσιου σκι, της αντισφαίρισης, της τοιχοσφαίρισης, της ξιφασκίας, της αθλητικής αλιείας και των μηχανοκίνητων αθλημάτων.
Να σημειώσω ότι την περίοδο της δικής μου θητείας έχουμε δώσει αυτή τη δυνατότητα στα αθλήματα της αντισφαίρισης και της τοιχοσφαίρισης.
Για τα υπόλοιπα αθλήματα προϋπήρχε αυτή η δυνατότητα.
Διευκολύνουμε τα αθλήματα, που δεν υπάρχει μεγάλη συμμετοχή ατόμων! Δίνουμε λύση σε ένα υπαρκτό πρόβλημα. Δεν υπάρχει ικανός αριθμός προσώπων, που να μπορούν να συμβάλουν στην προαγωγή του αθλήματος.
Το τρίαθλο είναι μια νέα Ομοσπονδία. Κάνει τα πρώτα της βήματα!
Είναι χρέος της πολιτείας να στηρίξει τις νέες Ομοσπονδίες στα πρώτα τους βήματα. Στόχος είναι η πιο δυναμική ανάπτυξη και καλλιέργεια του τριάθλου και η αξιοποίηση των πρωταγωνιστών του στη διοίκηση των σωματείων που καλλιεργούν αυτό το άθλημα.
• Στο άρθρο 4 για τη συστέγαση σωματείου και εμπορικής επιχείρησης.
Η ειδική αθλητική αναγνώριση ανακαλείται και στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι υποκρύπτεται άσκηση εμπορικής δραστηριότητας από τη λειτουργία του σωματείου.
Γίνεται εξορθολογισμός της συστέγασης ερασιτεχνικών σωματείων με εμπορικές επιχειρήσεις (π.χ. κυλικεία, αναψυκτήρια). Απλοποιούμε και κάνουμε πιο διαφανή τη διαδικασία.
Έως τώρα, προβλεπόταν η απαγόρευση της συστέγασης αθλητικού σωματείου με εμπορική επιχείρηση. Ωστόσο, δημιουργούνταν προβλήματα στην εφαρμογή, διότι είναι συχνό φαινόμενο στις αθλητικές εγκαταστάσεις που λειτουργούν και στεγάζονται τα αθλητικά σωματεία,
να συνυπάρχουν και εμπορικές επιχειρήσεις (π.χ. κυλικεία, αναψυκτήρια).
Αποτέλεσμα: δεν εφαρμοζόταν η διάταξη! Τι λέμε; Η συστέγαση από μόνη της δεν είναι παράνομη. Αν υπάρχει εμπορική δραστηριότητα, είναι παράνομη! Και ανακαλείται η ειδική αθλητική αναγνώριση.
Κάνουμε πιο αυστηρό το πλαίσιο. Και όπως ανέφερα στις νομοτεχνικές, διευκρινίζουμε ότι επιτρέπεται μόνο για επιχειρήσεις εστίασης που λειτουργούν μέσα στους αθλητικούς χώρους.
Μάλιστα, ως ασφαλιστική δικλείδα, προκειμένου να γίνονται έλεγχοι,
στο άρθρο 13, που θα δούμε παρακάτω, κάνουμε λειτουργικά τα Κλιμάκια Ελέγχου. Έτσι και θα εφαρμόζεται η διάταξη και θα διενεργούνται έλεγχοι.
• Στο άρθρο 5 βελτιώνουμε το πλαίσιο για τις Επιτροπές Δεοντολογίας, ώστε να διευκολυνθούν οι Ομοσπονδίες.
Καθορίζουμε τον τρόπο συγκρότησης από μη εν ενεργεία δικαστικούς λειτουργούς και λειτουργίας των Επιτροπών Δεοντολογίας στις Ομοσπονδίες.
Αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα της αδυναμίας στελέχωσης των Επιτροπών αυτών, που έχει προκύψει στην πλειονότητα των αθλητικών ομοσπονδιών, λόγω της μη συμμετοχής των εν ενεργεία δικαστικών λειτουργών στις επιτροπές, με τη συμμετοχή προσώπων που δεν είναι εν ενεργεία δικαστικοί λειτουργοί και απολαύουν της εμπιστοσύνης και εκτίμησης της αθλητικής κοινότητας.
Διατηρούμε το ειδικό καθεστώς που ισχύει για την Ελληνική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία.
Επίσης, θέλω να το τονίσω αυτό, γιατί είναι σημαντικό. Καθιστούμε υποχρεωτική την κατάρτιση ή επικαιροποίηση των κανονισμών δεοντολογίας και την άμεση λειτουργία των Επιτροπών Δεοντολογίας των αθλητικών φορέων, προκειμένου να υιοθετήσουν το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την προστασία των παιδιών από τη σεξουαλική κακοποίηση και εκμετάλλευση 2022-2027.
• Στο άρθρο 6 για τις προσλήψεις του προσωπικού στις αθλητικές ομοσπονδίες ορίζουμε ότι το 50% των κρατικών εσόδων του φορέα, το οποίο είναι κριτήριο που διέπει όλους τους διορισμούς στο δημόσιο, να ισχύει και για τις αθλητικές Ομοσπονδίες.
Είναι κριτήριο για ποια ΝΠΙΔ υπάγονται στο καθεστώς προσλήψεων του ΑΣΕΠ. Ισχύει ήδη από τον ιδρυτικό νόμο του ΑΣΕΠ, μέχρι και σήμερα.
Ουσιαστικά λέμε ότι ο νόμος 4765/2021, για τον τρόπο προσλήψεων στο δημόσιο, ισχύει και για τις αθλητικές Ομοσπονδίες.
Όσον αφορά στο ερώτημα για το τι ισχύει με το εργασιακό τους καθεστώς, η απάντηση είναι σαφής: δεν αλλάζει κάτι στο εργασιακό καθεστώς. Στον τρόπο πρόσληψης αναφερόμαστε!
Ενισχύουμε την αξιοκρατία και τη διαφάνεια στις προσλήψεις των Ομοσπονδιών.
Επίσης, διευκρινίζουμε ότι στην κρατική χρηματοδότηση και για το θέμα των προσλήψεων εμπίπτει, η ετήσια τακτική επιχορήγησή τους από το Υφυπουργείο Αθλητισμού, καθώς και η χρηματοδότηση με ποσοστό των εσόδων από τη φορολογία κερδών των παικτών των τυχερών παιγνίων.
Μάλιστα, εδώ, προσμετρώντας και τη χρηματοδότηση από το στοίχημα αυξάνεται το ποσοστό της κρατικής χρηματοδότησης, δημιουργώντας εγγυήσεις αξιοκρατίας στις προσλήψεις.
• Στα άρθρα 7-8 για τη διάρκεια απασχόλησης των προπονητών, ορίζουμε η σύμβαση εργασίας των προπονητών πρέπει να είναι τουλάχιστον έξι (6) μηνών και να αποτυπώνεται σε έγγραφη σύμβαση.
Γιατί; Πριν το Μητρώο, πολλοί προπονητές απασχολούνταν χωρίς σύμβαση! Με το Μητρώο, διαπιστώσαμε ότι γίνονταν μικρής διάρκειας συμβάσεις για εγγραφή στο Μητρώο και μετά … πάλι άτυπη απασχόληση για τους προπονητές.
Για να σταματήσει αυτή η αδικία εις βάρος των προπονητών, ορίζουμε ελάχιστη απασχόληση τουλάχιστον 6 μηνών!
Προστατεύουμε τα εργασιακά δικαιώματα των προπονητών!
Επίσης, λέμε ότι στο επίπεδο προπονητών αθλήματος Α΄ επιπέδου εντάσσονται και οι διακριθέντες αθλητές και οι προπονητές των αθλητών αυτών, εφόσον παρακολουθήσουν σχολή προπονητών Α’ επιπέδου.
Τώρα, για τις Νησιωτικές περιοχές:
Διευκολύνουμε τα ερασιτεχνικά σωματεία των μικρών νησιών. Εισάγουμε πιο χαλαρές ρυθμίσεις αναφορικά με την απασχόληση προπονητή. Δίνουμε την ευκαιρία απασχόλησης προπονητών χαμηλότερης κατηγορίας σε νησιωτικές περιοχές ανεξαρτήτως των πρωταθλημάτων στα οποία συμμετέχουν.
Επίσης, προβλέπουμε οι συμβάσεις εργασίας τους να έχουν μικρότερη ελάχιστη διάρκεια, από τους απασχολούμενους στην υπόλοιπη χώρα προπονητές, καθώς και με χαμηλότερη μηνιαία αμοιβή.
Φυσικά και δεν εξαντλούμαι εδώ την νησιωτική πολιτική στον αθλητισμό. Έχουμε ψηφίσει και άλλες διατάξεις, όπως η μετακίνηση των αθλητών. Εξετάζουμε επιπλέον συντελεστή για την επιχορήγηση των αθλητικών σωματείων των νησιωτικών περιοχών.
Τα συζητήσαμε διεξοδικά και στην Υπο-επιτροπή Νησιωτικών περιοχών.
Απλά εδώ, εισάγουμε πιο επιεική ρύθμιση για τους προπονητές στις νησιωτικές περιοχές. Στόχος να καλύψουμε και πολλές περιπτώσεις σε ναυταθλητικά σωματεία κλπ, που τα σωματεία απασχολούν προπονητές μόνο κατά τους θερινούς μήνες.
• Στο άρθρο 9, τώρα, για το πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών γυμναστηρίων και ιδιωτικών αθλητικών σχολών.
Τα γυμναστήρια, έχουν ζητήσει χρόνια τώρα έναν εκσυγχρονισμό στο πλαίσιο λειτουργίας τους. Εμείς το κάνουμε πράξη. Τους ακούσαμε και συμπεριλαμβάνονται πλέον στην αθλητική οικογένεια της χώρας μας σωστά, οργανωμένα με διαφάνεια.
Επικαιροποιούμε το πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας.
Γιατί; Για να έχουμε σύννομη, ασφαλή και αποτελεσματική οικονομική λειτουργία των γυμναστηρίων τόσο για τους χρήστες, καταναλωτές, πολίτες που αποφασίζουν να αθληθούν, όσο και για τους επιχειρηματίες του χώρου.
Εκσυγχρονίζουμε και απλοποιούμε τη διαδικασία, αλλά δεν κάνουμε εκπτώσεις στους τομείς που αφορούν την ασφάλεια και την υγιεινή των χώρων. Εγκαταλείπουμε μια χρονοβόρα και δυσκίνητη διαδικασία. Πλέον, οι ειδικότεροι όροι και οι λεπτομέρειες για την ίδρυση και λειτουργία γυμναστηρίων θα καθορίζονται με Κ.Υ.Α. για μεγαλύτερη ταχύτητα και κυρίως ευελιξία.
Στην ουσία ο επιχειρηματίας γνωστοποιεί τη δραστηριότητά του στην Περιφέρεια (αδειοδοτούσα αρχή), έχοντας την υποχρέωση να πληροί όλους τους όρους της νομοθεσίας. Και γίνεται αυστηρότερος έλεγχος για να διαπιστωθεί αν τους πληροί.
Οι επιχειρήσεις πλέον πρέπει να είναι πολύ προσεκτικές στην τήρηση των όρων λειτουργίας τους, ανά πάσα στιγμή μπορεί να προκύψει έλεγχος ή πρόστιμο σε περίπτωση αμέλειας στην τήρηση των όρων ή των εγγράφων που πρέπει να φυλάσσονται στις επιχειρήσεις.
Και βέβαια ασκείται πλέον έλεγχος και από την Αστυνομία!
• Στο άρθρο 10 ρυθμίζουμε το πλαίσιο για τη συμμετοχή αλλοδαπών αθλητών σε ερασιτεχνικά πρωταθλήματα και αγώνες.
Ορίζουμε ότι οι αλλοδαποί αθλητές προκειμένου να αποκτήσουν την αθλητική ιδιότητα στη χώρα μας, απαιτείται επιπλέον ρητά να μην είναι εγγεγραμμένοι ταυτόχρονα σε αθλητικό σωματείο άλλης χώρας.
Μέχρι τώρα, έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο να πραγματοποιούνται πρόσκαιρες και περιστασιακές «εισαγωγές» αλλοδαπών αθλητών,
οι οποίοι, συμμετέχοντας σε ομαδικά αγωνίσματα με Έλληνες, κατακτούν διακρίσεις, που συνεπάγονται αναγνώριση προνομίων και χορήγηση επιβραβεύσεων. Πρόκειται για μια πρακτική, που είναι καταχρηστική και νοθεύει τον ανταγωνισμό.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση τίθεται μία ασφαλιστική δικλίδα,
που θα αποτρέπει στο μέλλον καταστρατηγήσεις αυτού του είδους
με σκοπό την απόκτηση μη δικαιούμενων προνομίων.
Πώς θα εφαρμοσθεί η διάταξη;
Η κάθε Ομοσπονδία μπορεί να το ελέγξει. Έχει μηχανισμούς για να το κάνει!
Επίσης, εισάγουμε την Ψηφιακή Κάρτα Υγείας Αθλητή, η οποία αντικαθιστά, σταδιακά, την έντυπη Κάρτα Υγείας Αθλητή και ισχύει για τη συμμετοχή αθλητή σε προπονήσεις και αγώνες οποιουδήποτε αθλήματος. Μια σημαντική καινοτομία, που προστίθεται στον Ψηφιακό Μετασχηματισμό της χώρας!
• Στο άρθρο 11 εξομοιώνουμε τη μισθολογική κατάταξη των Κωφών Ολυμπιονικών με εκείνη των Παραολυμπιονικών. Αποκαθιστούμε μια αδικία. Πλέον, τα ευεργετήματα και οι διευκολύνσεις που προβλέπονται για τους αθλητές με αναπηρία ισχύουν και για τους κωφούς αθλητές.
• Στο άρθρο 12 εκσυγχρονίζουμε το πλαίσιο που διέπει τα Προγράμματα Άθλησης για Όλους και τις Εκδηλώσεις Άθλησης για Όλους.
• Στο άρθρο 13 ορίζουμε αποζημίωση στα μέλη των Κλιμακίων Ελέγχου.
Τα Κλιμάκια στελεχώνονται από υπαλλήλους του Υφυπουργείο Αθλητισμού. Προκειμένου να λειτουργούν αποτελεσματικά και να διαπιστώνουν παραβάσεις της αθλητικής νομοθεσίας, πρέπει να δραστηριοποιούνται, λόγω της φύσης των επιτόπιων ελέγχων, αφενός, εκτός ωραρίου εργασίας και, αφετέρου, επιπλέον αυτού τόσο κατά τις απογευματινές-νυχτερινές ώρες όσο και τα Σαββατοκύριακα.
Μέχρι τώρα δεν λειτουργούν, διότι δεν προβλέπεται αμοιβή για τους υπαλλήλους που διενεργούν επιτόπιους ελέγχους σε αθλητικούς φορείς.
Κάνουμε δεκτό το αίτημα τους και προβλέπουμε αμοιβή!
• Στο άρθρο 14 δίνουμε τη δυνατότητα σε σωματεία και φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης να διοργανώνουν δρομικές δραστηριότητες,
που δεν περιλαμβάνονται στο επίσημο αγωνιστικό πρόγραμμα της οικείας και της διεθνούς ομοσπονδίας.
Διευκολύνουμε τη διοργάνωση και αδειοδότηση αυτών των δρομικών αθλητικών δραστηριοτήτων. Απαλείφουμε χρονοβόρα διοικητικά εμπόδια, όπως είναι η πιστοποίηση των αρμόδιων φορέων διοργάνωσης από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού ή άδεια της οικείας ομοσπονδίας.
Διευκολύνουμε τον αθλητισμό αναψυχής!
Ενισχύουμε τον αθλητικό τουρισμό!
• Στα άρθρα 15 έως 17: Απαγορεύουμε τη συμμετοχή Ανώνυμης Αθλητικής Εταιρείας (Α.Α.Ε.) σε αθλητικές διοργανώσεις,
λόγω μη συμμόρφωσης με την κατάθεση Εγγυητικής Επιστολής.
Μέχρι τώρα προβλέπαμε μόνο αφαίρεση βαθμού, αλλά δεν εφαρμοζόταν από τα αρμόδια όργανα της Ομοσπονδίας.
Με τη διαιώνιση αυτής της πρακτικής νοθεύεται ο ανταγωνισμός και υπάρχει ο κίνδυνος μίας de facto κατάργησης, στο μέλλον, της υποχρέωσης προσκόμισης εγγυητικής επιστολής.
Η κατάθεση της εγγυητικής επιστολής θωρακίζει τον υγιή ανταγωνισμό και εγγυάται κατ’ ελάχιστον την εκπλήρωση των υποχρεώσεων των Α.Α.Ε. απέναντι σε εργαζόμενους αθλητές και προπονητές.
Κάνουμε πιο δίκαιο και προστατεύουμε τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των ομάδων.
• Στο άρθρο 18 ενισχύουμε θεσμικά το Μητρώο Αθλητικών Φορέων.
Με το Μητρώο νοικοκυρέψαμε το αθλητικό Μητρώο. Ξεκίνησε με δυσκολίες και αντιδράσεις, όμως πλέον ΟΛΟΙ αποδέχονται τη χρησιμότητά του. Το ενισχύουμε περισσότερο! Κρίνεται σκόπιμο,
να προβλεφθεί προθεσμία για την καταχώριση και υποβολή των υποχρεωτικών στοιχείων από τους αθλητικούς φορείς στο Μητρώο Φορέων της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και προβλέπεται η ύπαρξη κυρώσεων για τον αθλητικό φορέα, που αμελεί την εν λόγω υποχρέωσή του.
Συμφωνήσαμε, επιπλέον, με την πρόταση για να δώσουμε χρόνο. Προβλέψαμε ικανό μεταβατικό χρόνο. Δεν θα ισχύσει αμέσως από τη δημοσίευση, αλλά από 1ης Ιανουαρίου 2024. Δίνουμε τον απαραίτητο χρόνο, όπως κάναμε και με το Μητρώο Αθλητικών Σωματείων.
• Στο άρθρο 19 για το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης Αθλητικών Στελεχών θα εκπροσωπείται και η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή.
Επίσης, ενισχύουμε την οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια του Ινστιτούτου.
• Στο άρθρο 20 ενδυναμώνουμε την Εθνική Πλατφόρμα Αθλητικής Ακεραιότητας (Ε.Π.ΑΘΛ.Α.).
Ορίζουμε η ΕΠΑΘΛΑ, που διαθέτει την τεχνογνωσία, να συντονίζει και να επιβλέπει προγράμματα πιστοποίησης πάνω σε θέματα αθλητικής ακεραιότητας και ειδικότερα στην αντιμετώπιση της χειραγώγησης αθλητικών αγώνων.
• Στο άρθρο 21 θωρακίζουμε και άλλο το σύστημα αξιολόγησης των αθλητικών ομοσπονδιών.
Πριν από 3 χρόνια θεσμοθετήσαμε τον «Χίλωνα», ένα σύστημα αξιολόγησης των Ομοσπονδιών με διαφανή, μετρήσιμα και αντικειμενικά κριτήρια. Βάσει αυτής της αξιολόγησης, κατανέμεται η κρατική χρηματοδότηση.
Τώρα, ενισχύουμε περαιτέρω θεσμικά τον «Χίλωνα». Προσδιορίζουμε ότι η «κρατική χρηματοδότηση» προς τις αθλητικές Ομοσπονδίες αφορά:
-τόσο την τακτική ετήσια επιχορήγησή τους,
-όσο και την ενίσχυσή τους από τον μόνιμο μηχανισμό χρηματοδότησης μέσω της φορολογίας των κερδών των παικτών των τυχερών παιγνίων.
Βελτιώνουμε τις διαδικασίες για την ετήσια τακτική επιχορήγηση των ομοσπονδιών, η οποία θα καθορίζεται στη βάση αντικειμενικών δεδομένων, σύμφωνα με τις γενικές αρχές του Συμβουλίου της Ευρώπης
για την καλύτερη διακυβέρνηση στον αθλητισμό.
Κι επειδή αναφερθήκατε στα κριτήρια: Τα κριτήρια και οι συντελεστές βαρύτητας είναι γνωστά! Έχουν ανακοινωθεί δημόσια. Έχει προηγηθεί διαβούλευση με τις Ομοσπονδίες και έχει υπάρξει συμφωνία. Και βεβαίως βελτιώνουμε συνεχώς το σύστημα αυτό, το οποίο θα έπρεπε να το επικροτείτε. Διότι πλέον η επιχορήγηση δεν δίνεται βάσει συμπάθειας ή αντιπάθειας! Βάσει φίλων ή μη!
Τολμήσαμε κι εφαρμόζουμε ένα αντικειμενικό, διαφανές και αξιοκρατικό σύστημα!
• Στα άρθρα 22 και 23 αναγνωρίζουμε τις αγωνιστικές διακρίσεις αθλητών ειδικά για το έτος 2022. Αποκαθιστούμε τις αδικίες στον τομέα της απονομής προνομίων σε διακριθέντες αθλητές και για το έτος 2022, λόγω της πανδημίας το 2020 και το 2021.
• Στο άρθρο 24 μειώνουμε το κόστος θέρμανσης των κολυμβητικών δεξαμενών των αθλητικών εγκαταστάσεων:
-του Δημοσίου,
-των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης,
-των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και
-των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, που εποπτεύονται από το Υφυπουργείο Αθλητισμού.
Αυτές οι αθλητικές εγκαταστάσεις μπορούν να χρησιμοποιούν πετρέλαιο θέρμανσης, προκειμένου να περιορισθεί το κόστος θέρμανσης στα κολυμβητήριά τους.
Κυρίες και κύριοι, συνάδελφοι,
Αισίως, με την ψήφιση και αυτού του νομοσχεδίου, η παρούσα Κυβέρνηση ολοκληρώνει μια πλούσια νομοθετική διαδρομή στο χαρτοφυλάκιο του αθλητισμού.
Επτά νομοθετικά κείμενα, τα περισσότερα ακόμα και από εποχής Φούρα!
Μια νομοθετική διαδρομή με πολλά εμπόδια και ανηφοριές στην αρχή, αλλά όσο προχωρούσαμε ολοένα και περισσότερα μέλη της αθλητικής μας οικογένειας έγιναν συνταξιδιώτες μας!
Μπορώ να ανακαλέσω στη μνήμη μου τη δυσπιστία και την αμφισβήτηση πολλών συναδέλφων. Κάποιοι στοιχημάτιζαν ότι ρυθμίσεις, που σήμερα βρίσκονται σε ισχύ, δεν επρόκειτο να φτάσουν ποτέ στη Βουλή.
Με πείσμα και εμπιστοσύνη στο έργο μας όμως τα καταφέραμε. Και όχι μόνο ψηφίσθηκαν, αλλά εφαρμόζονται και έχουμε ήδη απτά αποτελέσματα!
Οι επτά αθλητικοί νόμοι δεν υπαγορεύονται από κάποια νομοθετική μανία. Είναι αποτέλεσμα της πολιτικής, που χαράξαμε από την πρώτη ημέρα, να νοικοκυρευτεί το άναρχο αθλητικό τοπίο στο σύνολό του, το οποίο παραλάβαμε.
Να θεσπιστούν αποτελεσματικοί μηχανισμοί αντιμετώπισης των φαινομένων, που αποτελούν μάστιγα για τον αθλητισμό, όπως το ντόπινγκ, η χειραγώγηση και η βία.
Να απελευθερωθούν νέες δυνάμεις.
Να ακολουθήσει ο αθλητισμός την πορεία της ψηφιοποίησης του κράτους.
Ο ελληνικός αθλητισμός αξίζει να πρωταγωνιστεί στις διαρκώς μεταβαλλόμενες εξελίξεις και να ανέλθει στην κορυφή που του αρμόζει και που τον θέλει όλη η ελληνική κοινωνία να βρίσκεται!
Δεν σταματάμε εδώ! Συνεχίζουμε ακόμα πιο δυναμικά, ακόμα πιο αποφασιστικά για τον αθλητισμό, που αξίζει στη χώρα που γέννησε τους Ολυμπιακούς Αγώνες!
Η Ελλάδα αλλάζει!
Ο αθλητισμός αλλάζει!».
Μάλιστα..