Σε εξέλιξη βρίσκεται η πρώτη συνεδρίαση στην Επιτροπή της Βουλής για το νομοσχέδιο που αφορά τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, μετά και την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης.
H Επιτροπή έχει καλέσει τους φορείς να καταθέσουν τις απόψεις τους την Τετάρτη 7 Φεβρουαρίου, ενώ το σχέδιο νόμου αναμένεται στις 14 και 15 Φεβρουαρίου να βρίσκεται στην Ολομέλεια της Βουλής και το βράδυ της 15ης να ψηφιστεί.
Από τις δημόσιες τοποθετήσεις των κόμματων υπέρ του νομοσχεδίου που φέρνει η κυβέρνηση φαίνεται να είναι ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, Νέα Αριστερά και Πλεύση Ελευθερίας, ενώ κατά τάσσονται ΚΚΕ, Ελληνική Λύση, Σπαρτιάτες και Νίκη.
Συρεγγέλα: Με το παρόν νομοσχέδιο ρυθμίζουμε μία υπάρχουσα κατάσταση και θέτουμε ένα προστατευτικό δίχτυ κυρίως για τα παιδιά
Με την εισηγήτρια της ΝΔ Μαρία Συρεγγέλα να τονίζει ότι το νομοσχέδιο για την ισότητα στον γάμο αποτελεί ακόμα μία μεταρρυθμιστική τομή της κυβέρνησης Μητσοτάκη και να επισημαίνει ότι με την ψήφισή του η Ελλάδα καθίσταται η 37η χώρα που την εισάγει στο εθνικό δίκαιο, ξεκίνησε στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή η συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου.
Όπως ανέφερε η κ. Συρεγγέλα, αυτό γίνεται χωρίς εκτεταμένες παρεμβάσεις, αλλά μόνο με τις άκρως απαραίτητες προσαρμογές στον Αστικό Κώδικα, στην εργατική και κοινωνικοασφαλιστική νομοθεσία, που συνοψίζονται σε 15 άρθρα, με μοναδικό σκοπό να εξασφαλιστεί η πρόσβαση στον θεσμό του πολιτικού γάμου για όλους τους Έλληνες πολίτες, ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού και να προστατεύονται τα αυτονόητα για μία δημοκρατική κοινωνία συμφέροντα των παιδιών που ανατρέφονται σε οικογένειες ομόφυλων ζευγαριών.
Κατά την εισήγησή της, διευκρίνισε «τι κάνει και τι δεν κάνει» το σχέδιο νόμου και ως προς την πρώτη ενότητα των σημείων που ρυθμίζει σημείωσε ότι: Πρώτον, εισάγει την ισότητα στον πολιτικό γάμο, δηλαδή πρόσβαση στον θεσμό του πολιτικού γάμου για όλους τους Έλληνες πολίτες, χωρίς διακρίσεις, και ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού, και δεύτερον, προστατεύει τα συμφέροντα των παιδιών ρυθμίζοντας ζητήματα οικογενειακού δικαίου σε οικογένειες ομόφυλων ζευγαριών.
Ως προς τα σημεία που δεν υπεισέρχεται το σχέδιο νόμου, η εισηγήτρια της ΝΔ κατέστησε σαφές ότι το σχέδιο νόμου δεν επεκτείνει το δικαίωμα της ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής και την παρένθετη μητρότητα στα ζευγάρια ανδρών και δεν κάνει καμία αναφορά σε «γονέα 1» ή «γονέα 2», «αφού για εμάς ξεκάθαρα γονιός σήμαινε, σημαίνει και θα σημαίνει μόνο πατέρας και μητέρα», όπως είπε.
«Τι είναι, όμως, τελικά αυτό που μας προβληματίζει τόσο; Το ότι πλέον εάν ένα παιδί ανατρέφεται από ομόφυλο ζευγάρι και πεθάνει ο αναγνωρισμένος γονέας, το παιδί δεν θα πάει σε ίδρυμα ή σε μακρινούς συγγενείς, όπως γίνεται σήμερα, αλλά θα παραμείνει στην οικογένειά του, με τον άνθρωπο που για το παιδί είναι ο άλλος γονέας του, αλλά για τον νόμο και την κοινωνία σήμερα είναι αόρατος;», διερωτήθηκε και συνέχισε θέτοντας τα ερωτήματα τα οποία και απαντά το νομοθέτημα: «Δεν πρέπει όταν ένα παιδί ζει με ένα ομόφυλο ζευγάρι και πεθάνει ο μη αναγνωρισμένος (μέχρι σήμερα) γονέας, το παιδί να μην στερηθεί τα κληρονομικά δικαιώματά του; Όταν ένα παιδί ζει με ομόφυλο ζευγάρι, δεν θα πρέπει ο μη αναγνωρισμένος (μέχρι σήμερα) γονέας να νομιμοποιείται να πάρει αποφάσεις για την εκπαίδευση και για την υγεία του, να μπορεί να το φροντίσει εάν μπει στο νοσοκομείο; Όταν ένα παιδί ζει με ομόφυλο ζευγάρι και το ζευγάρι χωρίσει, δεν θα πρέπει ο μη αναγνωρισμένος (μέχρι σήμερα) γονέας να έχει υποχρέωση διατροφής για το παιδί και να μπορεί να συμμετέχει στην ανατροφή του;».
«Γιατί αυτές τις έννομες σχέσεις και αυτές τις καταστάσεις, που υπάρχουν στην κοινωνία μας, αποσκοπεί να ρυθμίσει το νομοσχέδιο», πρόσθεσε η κ. Συρεγγέλα δίνοντας ταυτόχρονα και τις απαντήσεις για τα ζητήματα που ρυθμίζει το νομοσχέδιο.
«Με το παρόν νομοσχέδιο ρυθμίζουμε μία υπάρχουσα κατάσταση. Θέτουμε ένα πλαίσιο, ένα προστατευτικό δίχτυ κυρίως για τα παιδιά. Ένας άντρας ή μία γυναίκα μπορούν κατά μόνας να υιοθετήσουν. Και μπορούν να συζούν ή να κάνουν σύμφωνο συμβίωσης με όποιον ή όποια θέλουν και να μεγαλώσουν μαζί το παιδί. Επομένως, εμείς τώρα σηκώνουμε το χαλί, βγάζουμε αυτήν τη θολή κατάσταση στην επιφάνεια και θεσμοθετούμε έχοντας ως θεμέλια της συζήτησης την ισότητα των πολιτών και την προστασία των παιδιών», υπογράμμισε συμπερασματικά η εισηγήτρια της ΝΔ.
Ελ. Ακρίτα: Γάμος προσώπων ανεξαρτήτως φύλου, δικαίωμα στην παρένθετη κύηση
Δύο σημεία θέτει ο ΣΥΡΙΖΑ, στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου για την ισότητα στον πολιτικό γάμο. Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Έλενα Ακρίτα, ανέφερε ότι στο νομοσχέδιο υπάρχουν σημεία που αν δεν βελτιωθούν θα προκαλέσουν δικαστικές διαμάχες και εν τέλει την ανάγκη μίας νέας νομοθετικής διόρθωσης, διότι «όσοι βλάπτονται, θα πάνε στο δικαστήριο και θα δικαιωθούν».
Κάθε αναφορά σε ομόφυλα ζευγάρια ή πρόσωπα του ιδίου φύλου εισάγει νέα ζητήματα σεξισμού παραβλέποντας τα δεδομένα που ήδη ο νόμος 4491/2017 έχει επιλύσει, όπως σημειώνει ο ΣΥΡΙΖΑ και προτείνει να αντικατασταθεί κάθε αναφορά σε «ομόφυλα» με την έκφραση «πρόσωπα ανεξαρτήτως φύλου».
Το δεύτερο σημείο αφορά την απόφαση της κυβέρνησης να φέρει το νομοσχέδιο χωρίς να δίνει τη δυνατότητα σε ζευγάρια ανδρών να καταφύγουν στην ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, μέσω της παρένθετης κύησης. Για τον ΣΥΡΙΖΑ, αυτό αποτελεί ξεκάθαρη διάκριση και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το άρθρο 4 του Συντάγματος, το οποίο λέει ότι οι Έλληνες και οι Ελληνίδες είναι ίσοι έναντι του νόμου. «Για ποιο λόγο ένα ζευγάρι, με τι δικό σας νόμο, θα μπορεί να αποκτήσει παιδιά στο εξωτερικό, με υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, μέσω της παρένθετης κύησης, αλλά δεν μπορεί να το κάνει αυτό στην Ελλάδα;», σημείωσε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ.
Επίσης, το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης καλεί την κυβέρνηση να διευκρινίσει, στην πορεία της συζήτησης, πρώτον, αν θα απαλείψει τον όρο «ομόφυλα» από το νομοσχέδιο και τον αντικαταστήσει από «τα ζευγάρια ανεξαρτήτως φύλου» και αν θα απαλειφθεί η ανάγκη «αυτοανακήρυξης προσώπων, ως ετερόφυλα ή ομόφυλα». Δεύτερον, επιβάλλεται η ρύθμιση ζητημάτων τέκνων όταν οι γονείς, είτε ανάδοχοι είτε φυσικοί ή θετοί, αλλάζουν τη δική τους έμφυλη ταυτότητα. Όμως όταν πηγαίνουν στο ληξιαρχείο και επικαιροποιούν τα στοιχεία τους, θα πρέπει να μη διαταραχθεί η σχέση που ήδη έχουν με τα παιδιά τους (άρθρο 5), συνεπώς η κυβέρνηση πρέπει να εξηγήσει τι θα κάνει με αυτό. Τρίτον, επιβάλλεται ρητή διάταξη εξίσωσης σε κάθε σχέση ασφάλισης, κοινωνικής μέριμνας, και κοινές φορολογικές δηλώσεις. Η κυβέρνηση πρέπει να διευκρινίσει πώς θα χειριστεί τη συγκεκριμένη διάταξη. Τέταρτον, επιβάλλεται ρητή μνεία εφαρμογής των δικονομικών διατάξεων, όπως για παράδειγμα η προνομιούχος θέση μάρτυρα συζύγου, για κάθε έγγαμο ζευγάρι. Και σε αυτό το ζήτημα η κυβέρνηση πρέπει να απαντήσει πώς θα το χειριστεί.
«Ο ΣΥΡΙΖΑ, από το 2022 είχε καταθέσει πρόταση νόμου για την ισότητα και για όλα τα δικαιώματα, για όλα τα δικαιώματα που απορρέουν από αυτό. Μια πρόταση προωθημένη που εντάσσεται στον πυρήνα της ευρωπαϊκής πολιτικής. Σε αντίθεση, δυστυχώς, με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης, η άρση διακρίσεων, λόγω φύλου, στο οικογενειακό δίκαιο αποτελεί για τον ΣΥΡΙΖΑ τη φυσική συνέχεια μιας δέσμης μεταρρυθμίσεων που έγινε την τετραετία 2015-2019», τόνισε η κ. Ακρίτα και πρόσθεσε ότι οι νομοθετικές παρεμβάσεις του ΣΥΡΙΖΑ ήταν παρεμβάσεις συμπερίληψης, βελτίωσαν τη ζωή πολιτών και έγιναν καταλύτης ωρίμανσης της κοινωνίας. «Σήμερα, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας φέρνει μια έστω και ατελή, έστω και σε ορισμένα σημεία της πρόδηλα προβληματική ρύθμιση για τα δικαιώματα στον γάμο», επεσήμανε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία πάντως σημείωσε ότι έστω και με σημαντική καθυστέρηση, η νομική κατοχύρωση στην ισότητα στον γάμο αποτελεί σημαντική αλλαγή στη χώρα μας. «Το σημαντικότερο στη συζήτηση είναι να ανταποκριθούμε στα αιτήματα για ισότητα και να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες συμπερίληψης», υπογράμμισε η κ. Ακρίτα.
Π. Χρηστίδης: Το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ θα σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, ανεξαρτήτως των λόγων που “έφερε” το ν/σ η κυβέρνηση
«Η ελληνική οικογένεια δεν απειλείται, όπως κάποιοι λένε για να κερδίσουν λίγες ψήφους, από την ισότητα στον πολιτικό γάμο. Η ελληνική οικογένεια και το μέλλον των νέων ανθρώπων απειλείται από τις εκάστοτε κυβερνητικές πολιτικές», τόνισε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Παύλος Χρηστίδης, ο οποίος, δίνοντας το στίγμα της θέσης του κόμματός του στο νομοσχέδιο για την ισότητα στον πολιτικό γάμο, ξεκαθάρισε ότι το ΠΑΣΟΚ «θα σταθεί στο ύψος των περιστάσεων» ανεξαρτήτως των λόγων που οδήγησαν την κυβέρνηση να πάρει τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία.
Ο κ. Χρηστίδης άσκησε κριτική στην κυβέρνηση, στην οποία καταλόγισε ευθύνες «για τον διχασμό που επικρατεί στην κοινή γνώμη», οι οποίες όπως είπε δεν συνίσταται στη νομοθετική της πρωτοβουλία αυτή καθαυτή, αλλά στη γνωστή επιπολαιότητα που τη χαρακτηρίζει και στη μόνιμη πρακτική, να διαμορφώνει το επικοινωνιακό αφήγημα του επικεφαλής της, αντί να φροντίζει να λύνει προβλήματα και να προτάσσει το συμφέρον της κοινωνίας έναντι του ατομικού συμφέροντος του κ. Μητσοτάκη.
Υποστήριξε δε ότι το νομοσχέδιο της ισότητας στον πολιτικό γάμο δεν προέκυψε ως μια συνειδητή επιλογή της κυβέρνησης να επιλύσει ένα σημαντικό πρόβλημα υφιστάμενων διακρίσεων λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού, αλλά ως μια προσπάθεια του επικοινωνιακού επιτελείου τής κυβέρνησης να παρουσιάσουν τον κ. Μητσοτάκη ως προοδευτικό και υπέρμαχο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων πολιτικό.
Σε κάθε, όμως, περίπτωση, όπως είπε ο κ. Χρηστίδης, ανεξάρτητα από τους λόγους που οδήγησαν την κυβέρνηση να καταθέσει αυτό το νομοσχέδιο, το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ θεωρεί υποχρέωσή του να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να διακηρύξει ότι «είμαστε όλοι υποχρεωμένοι να σεβόμαστε το Σύνταγμα που επιβάλλει χωρίς εξαιρέσεις τον απόλυτο σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, μεταξύ των οποίων είναι η ισότητα και οποιαδήποτε απαγόρευση, διακρίσεις λόγω φύλου, φυλής ή σεξουαλικού προσανατολισμού». Ακόμη ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ τόνισε ότι κανείς δεν μπορεί να επιβάλει σε μία θρησκεία τι θα αναγνωρίζει και τι όχι ως γάμο, και καμία θρησκεία δεν μπορεί να επιβάλει σε ένα σύγχρονο κράτος τι θα αναγνωρίζει και τι όχι ως πολιτικό γάμο, ξεκαθαρίζοντας πως η μόνη διάκριση και απαγόρευση που είναι θεμιτή και οφείλουμε να διατηρήσουμε είναι η απαγόρευση τέλεσης γάμου, προφανώς ανάμεσα σε ανηλίκους.
Σημείωσε επίσης ότι η πλειοψηφία των οικογενειών είναι πράγματι παραδοσιακές, αλλά υπάρχουν οικογένειες με έναν μόνο γονέα, υπάρχουν οικογένειες χωρίς παιδιά, υπάρχουν ήδη οικογένειες ομόφυλων ζευγαριών με ή χωρίς παιδιά και υπάρχουν και παιδιά που ανήκουν σε παραπάνω από μία οικογένειες και επισήμανε ότι η απουσία σχετικής νομοθετικής αναγνώρισης δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και η ύπαρξή τους εδώ και αρκετά χρόνια, κανένα θεσμό της οικογένειας δεν έχει πλήξει.
Τέλος, ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ, τόνισε ότι σε καμία περίπτωση ένας γάμος δεν συνεπάγεται και το δικαίωμα της τεκνοθεσίας και προσέθεσε ότι το δικαίωμα για να υποβάλλουν σήμερα αίτηση τεκνοθεσίας έχουν όλοι οι ενήλικες άνθρωποι, ανεξάρτητα αν είναι παντρεμένοι ή παντρεμένες, ανεξάρτητα από τον σεξουαλικό τους προσανατολισμό και δεκαετίες τώρα, αυτό που εξετάζεται από τους κατάλληλους επιστήμονες είναι σε κάθε περίπτωση τεκνοθεσίας να υπηρετούνται με το βέλτιστο δυνατό τρόπο τα συμφέροντα των ανηλίκων.